Cissis gott & blandat

2005-06-19

Sommarmiddag!

Idag har Ola och jag varit hos mamma och pappa i stugan vid Vänern och solat och badat hela dagen. Det var faktiskt hela 20 grader i vattnet - inte dåligt tycker jag! Givetvis insisterade mamma på att få bjuda på middag på altanen efteråt, och det tackar man ju aldrig nej till...



Till varmrätt bjöds det på grillspett innehållande marinerad fläskfilé, champinjoner, rödlök, paprika och specialitén baconlindade bitar av banan (vilket ni bara måste prova - supergott!). Till detta var det svensk färskpotatis, sallad, tzatziki och faktiskt min egenhändiga BBQ-sås, som vi kör stadigt med hela sommaren. Den är så toppengod att jag bara måste få lämna min receptskiss.

Toppengoda BBQ-såsen

1 äpple
1 stor morot
1 gul lök
1 grön paprika
1 tub tomatpuré
ca 1 tsk dijonsenap
ca 2 msk balsamvinäger
ca 1-2 tsk sambal oelek
ca 1 msk honung
ca 2 msk soja
3 klyftor vitlök
ca 1 tsk worcestershiresås
salt och peppar

Hacka frukten/grönsakerna mycket fint. Fräs detta halvmjukt i lite olja i en kastrull. Tillsätt tomatpurén och alla smaksättarna. Smaka dig fram - det går inte att ge några exakta måttangivelser. Låt såsen koka ihop ungefär 20 minuter. Den fungerar bra att äta både varm och kall. Jag brukar göra flerdubbel sats och frysa in.

Till efterrätten serverade mamma en väldigt fräsch jordgubbs- och rabarberkompott med vaniljglass. Det var verkligen en enkel och bra efterrätt som jag kommer göra flera gånger i sommar. Denna sats räckte till fyra rediga portioner.



Jordgubbs- och rabarberkompott

2 stjälkar rabarber, i bitar
1/2 l jordgubbar i skivor
ca 1 dl vatten
ca 1/2 dl socker (vi använde sötningsmedel vilket går lika bra)
1 skårad och urskrapad vaniljstång

Lägg bara rabarbern, vattnet, sockret och vaniljstången med frön i en kastrull. Låt koka samman till en kompott. Vid serveringen tillsätts jordgubbarna i rabarbersmeten. De skall jämt bli lite varma , men inte koka med. Riktigt mumsigt och med sötningsmedlet, helt pointsfritt! Det enda tråkiga var att färgen inte blev så fin som man kanske hade hoppats. Om någon har tips på hur rabarbern inte skall anta sjögräsfärg, så mottages detta tacksamt.

1 Kommentarer:

  • At 20 juni, 2005 06:16, Blogger Anne said…

    Tack du, den bbq-såsen har jag tänkt på i flera år nu. :) Baconlindad banan låter supergott, det med!

     

Skicka en kommentar

<< Home