Cissis gott & blandat

2005-07-03

Semesterminnen från Italien

Jaha då var man hemma igen från en underbar semester i Kalabrien, Italien. Verkligen ett fantastiskt ställe att åka till och inte minst sett ur matsynpunkt. Jag måste få be om att få återkomma med lite matreflektioner från resan senare. Givetvis handlade vi med oss massor av goda delikatesser från de små trevliga matbutikerna i Tropea, och jag kunde inte motså frestelsen att planera en antipastobuffé att bjuda mina föräldrar på när vi kom hem.



Igår var det då alltså dags! På buffén hade jag prosciutto, tre sorters salami, parmesanost, pecorino, chilifårost, n´duja (chilikryddad charkuteriprodukt som kan fås både i fast eller bredbar konsistens), oliver, soltorkade tomater, pesto, grillad aubergine och zucchini, inlagd aubergine, rödlöksmarmelad, chilipasta, galiamelon, körsbärstomater, grissini, rödlökskringlor, lantbröd och olivolja. Till detta ett gott italienskt rödvin! Dessutom kunde vi njuta av att sitta på vår nybyggda altan ända fram till tio på kvällen och det gjorde inte saken sämre. Behöver jag nämna att det smakade gudomligt?

Till efterrätten ville jag ha något italienskt men ändå fräscht. Det som är fräscht i Italien är ju ofta glass och frukt, men eftersom kvaliten på dessa bägge produkter är jämförelsevis medioker i Sverige bestämde jag mig för någonting annat. Jag beslutade mig för att experimentera mig fram till en jordgubbstiramisu. Jag tyckte resultatet blev bra, även om jag nog kommer öka mängden likör nästa gång.



Jordgubbstiramisu

1 paket saviordikex
1 knapp liter jordgubbar
1 burk mascarponeost (250 g)
1 burk kesella (250 g)
ca 1/2 dl florsocker
ca 2 tsk vanlijsocker
2 dl tropisk nektar
0,5 dl limoncellolikör

Blanda nektar och likör i en skål. Doppa kexens underdel i blandningen och placera ut hälften i en form. Blanda mascarpone, kesella, florsocker och vaniljsocker i en bunke. Smaka av så att sötman blir lagom för dig - det är dock viktigt att syrligheten från osten finns kvar. Bred ut hälften av oströran på kexen i formen. Skiva sedan jordgubbar tunt och blanda med lite socker, så att det blir syltaktigt i konsistensen. Bred på jordgubbsröran på osten. Lägg därefter på ytterliggare ett lager med juicedoppade kex, bred på resten av oströran och avsluta med att garnera med jordgubbar på toppen. Låt tiramisun stå till sig många timmar, gärna över natten. Man kan säga att det blev som en italiens jordgubbstårta ungefär!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home