Cissis gott & blandat

2005-07-03

Svensk mat!

Har ni tänkt på att när man har varit utomlands och ätit gudomligt god mat, så är det ändå väldans gott med något riktigt svenskt och hemvant när man kommer hem? Det ligger väl någonting i det där med "borta bra men hemma bäst" antar jag...

På vägen hem från Arlanda så stannade vi till hos min lillasyster Camilla för att bli bjudna på lunch. Camilla vet att jag har en förkärlek för det typisk svenska när jag kommer sådär direkt från utlandet så hon hade lagat en rätt som funnits i min familj så länge jag kan minnas och som för mig representerar allt vad sommaren står för, nämligen gräslöksfläsk. Detta kan låta som någonting som skulle vara mindre kulinariskt men jag lovar - alla som provar tycker att detta är toppengott i all sin enkelhet. Här kommer nu alltså receptet och det blir rejält med mat!

Gräslöksfläsk

1 kg rökt bog i ca 2 mm tjocka skivor (be dem att skiva åt dig i affären)
2 krukor gräslök (eller naturligtvis ännu hellre motsvarande mängd från egen odling)
6 dl vispgrädde
salt, vitpeppar
smör

Bräck bogskivorna i pannan. När allt är stekt, så vispas pannan ur med lite vatten och därefter tillsätts grädden och gräslöken. Låt koka ihop lite och lägg i köttet igen. Smaksätt med salt och peppar. Denna rätt ska ha relativt hög sälta. Servera sedan detta tillsammans med kokt färskpotatis. I denna rätt kan inget trixande med lättprodukter eller liknande förekomma - då är det bättre att låta bli. Mumsigt blir det i alla fall!

Efter att vi ätit oss ordentligt mätta på detta serverade hon svenska jordgubbar med mandelmassegrädde. Har ni inte provat mandelmassegrädde så vill jag verkligen rekommendera detta. Vispa grädden som vanligt, riv mandelmassa på grövsta sidan av rivjärnet och blanda ned i grädden. Mycket gott till färsk frukt. Om man vill kan man vid serveringen också droppa över några droppar amaretto.

Bilder hann vi inte ta några, innan vi kastade oss över maten. Har för övrigt märkt att detta är ett problem vi har hemma hos oss, att vi oftast hinner att hugga in på maten innan den är fotograferad. Här i Värmland kallar vi det att var "glôpen" :-)

2 Kommentarer:

  • At 04 juli, 2005 11:44, Blogger Anne said…

    Åh, du får ge Camilla en stor kram från mig när ni ses igen! Maten låter helt fantastisk - ser fram emot att höra mer från Italien också!

     
  • At 04 juli, 2005 12:02, Blogger Cissi said…

    Jag ska hälsa till henne från dig. Jag berättade faktiskt för henne om ert bröllop och hon tyckte också att det var jätteroligt för er! Måste förresten berätta att mamma och pappa precis har blivit med katt - två stycken ursöta skogisflickor (hur "äkta" de är kan diskuteras) som heter Saffran och Salsa.

     

Skicka en kommentar

<< Home