Cissis gott & blandat

2005-07-04

Minerva - Ack och ooh...

När mina föräldrar var på besök hade de med sig rabarber och potatis från de egna odlingarna. Deras första färskpotatis heter Minerva och är sagolikt god. Det är helt enkelt den godaste färskpotatis man kan tänka sig med sin runda smak och konsistens som gör att potatisen bara smälter i munnen. Jag älskar mest av allt de där pyttesmå som bara är olivstora. Mums!

I går hade det hursomhelst blivit dags att servera denna delikatess. Eftersom jag hade ett paket lammfärs hemma så bestämde jag mig för att göra lammdolmar på grillen, tzatziki och sallad till potatisen. Lammdolmarna är för övrigt en favorit här hemma. De består helt enkelt av lammfärs som kryddas med färsk mynta, vitlök och chili. Ibland åker det också i lite andra saker som annat kryddgrönt eller rivet citronskal. Vill man lyxa till det är det gott med lite smulad fetaost inuti. Givetvis måste man kröna de små nykokta Minervorna med en liten klick riktigt smör och lite flingsalt. Kan det bli godare än så här?



Till efterrätt bakade jag den rabarberpaj som Anne tipsade om i sin blogg och den ver verkligen fantastiskt god.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home