Cissis gott & blandat

2005-07-04

God inlagd tonfisk

En av guiderna på resan tipsade om att vi skulle passa på att köpa med riktigt god inlagd tonfisk hem till Sverige och prova. Hon menade att den inlagda tonfisk vi köper här i Sverige (som görs av den bortrensade fisk italienarna ratar), snarare bör jämställas med kattmat och att den har föga gemensamt med burktonfisken i Italien. Efter att ha provat är jag beredd att hålla med. I glasburken låg det hela små fiskbitar med vacker rosa färg i en god olivolja. Tonfisken jag köpte var från Callipo i Pizzo. En liten burk kostade 4,50 euro - dyrt alltså.



Eftersom jag hade lite kall god Minervapotatis kvar från gårdagens middag beslutade jag mig för att göra en tonfisksallad till lunchen. Inspirationen var en sallad Nicoise, men gör absolut inga anspråk på att vara en sådan. Jag skivade helt enkelt potatisen på en tallrik, rev över lite isbergssallad, la på skivor av tomat och gurka, la på bitar av tonfisk och ringar av gul lök. Avslutningsvis strödde jag på lite kapris och blandade till en vinaigrette med lite dijonsenap i som jag hällde över salladen. Detta blev helt fantastiskt gott i all sin enkelhet.

2 Kommentarer:

  • At 07 juli, 2005 18:37, Blogger Ilva said…

    jo tonfisk i bitar ar verkligen gott, annat an det smul som man ofta hittar i burkar.

     
  • At 07 juli, 2005 20:34, Blogger Cissi said…

    Ja jag funderar som bäst just nu på om man kan få tag på det här i Sverige någonstans - jag är verkligen såld!

     

Skicka en kommentar

<< Home