Cissis gott & blandat

2005-07-07

Italieninspirerad pasta

Ja nu har snart hela veckan gått åt till att äta en massa rätter som är italienskinfluerade - främst pasta. Jag experimenterat med min extragoda olivolja, olika sorters ost och chili från Kalabrien. En av pastarätterna som vi har ätit nu i veckan var verkligen enkel, men en sådan där rätt som kräver fina råvaror för att det ska var någon poäng med den. Pastan jag använde hittade jag här i Sverige på Ica Maxi och det verkade vara en ny produkt från Zeta som hette Tagliolini All'Uovo - riktigt god tyckte jag faktiskt.



Italieninspirerad pasta

ca 4 portioner

1 paket Tagliolini All'Uovo eller annan sort du gillar
0,5 - 0,75 dl olivolja av god kvalitet
ca 2 tsk torkad chili (beroende på styrkan på den du använder)
4 pressade vitlöksklyftor
1 rejäl näsve torkad karljohansvamp (som du lägger i blöt när du sätter på pastavattnet)
1 litet knippe grovt hackad bladpersilja
salt och peppar
Parmesanost i valfri mängd, flagad

Koka pastan al dente och häll av nästan allt kokvattnet (spara lite i kastrullen tillsammans med pastan). Under tiden hettar du upp oljan i en annan kastrull och har i chilin, svampen och vitlöken. Fräs på försiktigt så att oljan tar ordentlig smak. När pastan är klar rör du ned oljan i pastan och slänger efter med persiljan. Servera på ett stort fat med flagor av parmesan på toppen. Släng på lite flingsalt och dra ett par varv med svartpepparkvarnen. Snabbmat på italienska!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home