Cissis gott & blandat

2005-07-24

Crispy Chocolate Chunk Cookies

Idag ska vi iväg och fira min mormor som fyller 85 år. Jag tycker att det är himlans trixigt att köpa bra presenter till en person som redan har allt, så jag bestämde mig för att bland annat ge henne ett par hemmagjorda saker, eftersom orken att fixa och dona i köket inte längre är densamma för henne. Dels bestämde jag mig för att ge henne ett par burkar av den hemgjorda jordgubbssylten som jag skrev om nyligen och dels en burk med hemgjorda kakor. Jag bestämde mig för att prova ett nytt recept ur boken American sweets av Jill och Joyce Parker (Ica bokförlag), nämligen Crispy Chocolate Chunk Cookies. Jag tyckte att kakorna blev mycket smaskiga - lite knapersega sisådär och hoppas att mormor kommer uppskatta dem. Här kommer receptet och grattis mormor!



Crispy Chocolate Chunk Cookies

200 g smör
1,5 dl farinsocker
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
o,5 tsk salt
3,5 dl cornflakes (grovt krossade)
2,5 dl havregryn
300 g mörk choklad, hackad
1,5 dl valnötter, hackade

1. Sätt ugnen på 190 grader.
2. Vispa smör, farinsocker, socker, vaniljsocker och ägg poröst i en stor skål. Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt i en annan skål. Rör ned mjölblandningen, cornflakes, havregryn, choklad och nötter i smöret. Blanda väl.
3.Skeda ut runda bollar med 5 cm mellanrum på en ej smörad plåt. Det blir totalt ungefär 45 kakor.
4. Grädda i 8-10 min eller tills kakorna fått en lätt gyllenbrun färg.
5. Låt kakorna svalna 1 minut innan du lossar dem från plåten. Låt dem kallna på ett galler.

1 Kommentarer:

  • At 24 juli, 2005 17:34, Blogger Viktoria said…

    Oj, här sitter jag och är hungrig och slickar nästan på skärmen. Lite knapersega skrev du...

     

Skicka en kommentar

<< Home