Cissis gott & blandat

2005-07-16

Paprikasås

Ikväll ska Ola och jag hem till några kompisar och grilla. Vi bestämde att var och en skulle få bidra med lite olika saker. En av sakerna jag tog på mig att göra var en god sås till det grillade. Eftersom jag länge velat prova att göra någon sås på rostad paprika, kom jag på den här idén. Jag har säkert snott inspiration från ett flertal källor, och tackar i så fall ödmjukast.



Paprikasås

3 röda paprikor
1 burk Fraiche (jag använde 8%, men vill du ha fetare, så ta det)
2 vitlöksklyftor, pressade
ca 2 msk pressad citron
ca 0,5 -1 tsk spiskummin
salt och svartpeppar

Klyv paprikorna och kärna ur. Lägg dem med skalsidan uppåt på en plåt och rosta i ugnen (250 grader) tills skalet är svart och bubbligt. Ta då ut dem och lägg dem i en plastpåse ett tag, så att det går lättare att ta bort skalet sedan. Lägg den skalade paprikan i en skål med övriga ingredienser och mixa slätt med stavmixer. Smaksätt. Verkligen en jättesmarrig sås som dessutom är vacker.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home