Cissis gott & blandat

2005-07-15

Hembakt bröd!

Det finns få dofter som gör mig så riktigt härligt upprymd som doften av nybakt bröd. Tyvärr är detta ingen doft som vi känner av alltför ofta hemma hos oss, eftersom jag anser mig dålig på att baka matbröd och dessutom inte gillar att bli degkladdig om fingrarna. Ibland blir dock längtan efter hembakt för stor - till stor del beroende på min leda över torftigt butiksbakat bröd utan "själ".

När vi nu var i Härnösand så blev jag bortskämd av Bente med hembakat bröd varje dag. När jag ondgjorde mig över mina dåliga kunskaper inom brödbak, skickade hon med mig ett recept att prova hemma. Eftersom det nu blev lite sämre väder passade jag på att sätta igång med det här lilla projektet. Jag modifierade Bentes recept en aning. Fördelen med det här receptet är att man kan variera lite som man vill. Brödet blev riktigt gott och saftigt, men inte riktigt så där segt med hård skorpa som jag hade önskat.



Bentebröd

1 pkt jäst
1 liter vatten
1 msk salt
1 msk farinsocker
ca 1/3 påse vetemjöl + ytterligare vad som behövs till utbakning
ca 1/3 påse rågsikt
2 dl vetekli
2 dl havregryn
1 ägg
solrosfrön + flingsalt att strö ovanpå

Lös upp jästen i ett par dl vatten. Häll i salt och socker och börja rör ned mjölerna försiktigt tillsammans med vattnet. Anpassa så att du får en smidig deg. När degen är klar ställer du den med bunken i kylskåpet över natten. På morgonen när du kommer upp tar du fram degen och knådar den ordentligt och bakar ut två rejäla limpor som du vrider lite och lägger på en plåt. Jäs i ca 40 minuter. Pensla sedan med uppvispat ägg och strö över salt och solrosfrön (eller annat om du hellre vill). Grädda ca 35 min i 175 grader. Det här brödet är jättegott färskt, men passar även bra att rosta när det blir lite tråkigt.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home