Cissis gott & blandat

2005-07-18

Kycklingspett på thaisätt

Detta är verkligen en jättegod rätt som jag varmt rekommenderar er att prova även om det känns som om det är många moment. Jag passade på idag när det inte var alltför hett ute. Receptet på kycklingspetten och fruktsalladen som hör till (rujak) är hämtade från Anna Bergenströms bok Kärlek, oliver och timjan - för övrigt en toppenbra kokbok. Såsen har jag själv uppfunnit eftersom vanlig jordnötssås definitivt är i fetaste laget för mig. Tillsammans med spett, fruktsallad och sås serverade jag jasminris.



Kycklingspett satay ayam

4-5 stora spett

5 kycklingfileer
1 röd finhackad chili
2 msk färsk riven inefära
3 finhackade vitlöksklyftor
saft av 1,5 lime
1 msk stötta korianderfrön (jag tog 3 msk färsk hackad istället)
3 msk olja
1 msk sesamolja
1 msk honung
2 msk soja

Rosta först den stötta koriandern utan fett i en wok 1 minut. Häll i allt det andra till marinaden och låt bli hett. Lyft av, låt kallna. Skär under tiden kycklingen i tärningar. Marinera dem minst 2-3 timmar. Trä upp på spett och grilla! Man kan grilla inne i ugnen också, men det tycker jag är fusk.

Rujak

0,5 - 1 röd chili
4 msk limesaft
2 msk råsocker
lite salt
1 msk fisksås
150 g jordnötter
1 ananas
1 papaya el mango
1 liten grön melon
1 äpple
2 dm vanlig grön gurka, skalad och skuren i halvmånar
(2 msk hackad koriander)

Skär gönsakerna i bitar och lägg i skål. Lägg på de hackade nötterna. Blanda dressing av chili, socker, lime, salt och fisksås. Häll på dressingen och strö över koriander.

Smal thaisås med nötter


2 dl Fraiche
1 tsk sambal oelek
1,5 msk honung
1,5 msk färsk riven ingefära
30 g grovhackade jordnötter
0,5 pressad lime
salt + peppar

Blanda ihop och låt stå en stund innan servering.

2 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home