Cissis gott & blandat

2005-07-19

Hemgjord jordgubbssylt - mmm...

Jag är verkligen ingen husmorstyp vad gäller att sylta och safta av bär, men det finns en sak som måste göras varje sommar och det är hemgjord jordgubbssylt. För mig finns det ingenting som går upp mot denna sylt på pannkakor, till ostkaka eller i t.ex. tårtor. Den är också väldans god ihop med kladdkaka/chokladtårta och en klick vispgrädde.

Sagt och gjort - idag bar det iväg till ett jordgubbslande som har självplock, strax utanför Karlstad. Som vanligt är jag lite sent ute, så bären satt aningen glest i raderna varför det tog Ola och mig över en timme att plocka ihop våra 20 liter bär. Av dessa tog jag undan ungefär 3 liter att äta med mjölk och socker och av resten gjorde jag sylt. Jag vill nu dela med mig av världens enklaste och också godaste syltrecept. För mig är detta recept så gott att jag inte kan fatta hur folk kan hålla på och koka (och förstöra) jordgubbarna till sylten. Tilläggas bör att många som blir bjudna på denna sylt tycker att den är extramt god för att vara just jordgubbssylt - prova själv får du se!



Enklaste och godaste jordgubbssylten

2 kg jordubbar, rensade och skurna i bitar
0,5 kg socker (eller 50 g sötningsmedel som jag använde), du kan givetvis ta mindre om du inte vill ha så söt sylt
1 påse Certo fryspulver
ca 2 dl vatten

Sikta ner Certo-pulvret i sockret och blanda runt. Häll denna blandning över de delade jordgubbarna. Späd med vatten så att sylten får den konsistens du vill ha. Rör inte för mycket så att det blir mos av bären. Klart! Häll sylten i burkar och frys ned. När du vill äta sylten så får du tina den och den håller ungefär en vecka tinad i kylskåp.

7 Kommentarer:

  • At 20 juli, 2005 14:07, Blogger Anne said…

    Hupp - är det SÅ du gör den? UTAN att koka? Jaha, det blir till att testa. Även om jag kokt ett antal liter på det som blev över efter bröllopsmottagningen. Nåja, jordgubbssylt kan man inte ha för mycket, väl?

     
  • At 20 juli, 2005 20:12, Blogger Cissi said…

    Jepp! Ingen kokning eller annat knövel. Det bästa är ju att den verkligen smakar som färska jordgubbar också!

     
  • At 21 juli, 2005 10:40, Anonymous Anonym said…

    Jösses, det här var helt nytt för mig att inte koka sylten... Nu blir jag ju tvungen att göra ännu mer sylt, fast på ditt sätt bara för att testa :-)

     
  • At 23 juli, 2005 12:36, Blogger Ilva said…

    Det har later ju fin-fint, har alltid retat mig pa att det latt blir bismak pa jordgubbssylt nar man gor den. Maste bara komma ihag att kopa Certo fryspulver nu nar jag aker till Sverige om tva veckor!

     
  • At 24 juli, 2005 17:16, Blogger Anne said…

    Min affär HADE inget Certo fryspulver! Certo Pektin fanns det, och nåt annat slags fryspulver.. hur mycket är det i Certo-påsarna? *måste leta på fler ställen*

     
  • At 24 juli, 2005 18:43, Blogger Cissi said…

    Anne: DET var riktigt dåligt, tycker jag. Har aldrig varit med om att det inte går att få tag på, men så bor man ju på "landet" också... Jag tror att påsarna innehåller 1-2 dl pulver kanske.

     
  • At 13 juli, 2021 09:12, Blogger Unknown said…

    Denna sylten har jag gjort sen slutet av 70talet.En underbart god sylt som alla bara älskar.Brukar alltid ha den till ria alla malta på jularna, Lättare sylt går inte att göra.

     

Skicka en kommentar

<< Home