Cissis gott & blandat

2005-09-24

Höstmiddag

På hösten finns det för mig vissa saker som jag blir extra sugen på att äta. En av sakerna är mustiga soppor och grytor och det andra är ljuvliga äppeldesserter. I torsdags hade jag bjudit hem mamma och moster Bitte på en enklare kvällsmiddag och givetvis tänkte jag att middagen var tvungen att gå i höstens tecken. Jag valde att servera thailändsk laksa till varmrätt. Detta är en lite "slabbig" soppgryta med alla möjliga läckra thaismaker och dessutom rejält mycket hetta så att svetten kryper fram vid tinningarna. Laksan serverade jag bara med ett enkelt bröd. Till efterrätt provade jag ett nytt äppelguck, nämligen konjaksäpplen, som är ett recept jag vid något tillfälle rivit ut ur en tidning men aldrig provat. Smaskens säger jag bara! Här kommer som vanligt recepten!

Laksa

ca 4-5 portioner

1 msk jordnötsolja
ca 3 cm färsk skivad ingefära
3 skivade vitlöksklyftor
3-4 msk röd currypasta
4 dl kokosmjölk
4 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
3 msk fisksås
3 stora kycklingfiléer, i tärningar
500 g räkor med skal (skalade)
5 schalottenlökar, finskivade
2 tomater, i klyftor
2 lime, i klyftor
2 färska chili i finskurna strimlor
0,5 paket sockerärtor
1 kruka koriander eller thaibasilika, blanda gärna
4 portioner äggnudlar (smala, krulliga)

Fräs ingefära, vitlök och currypasta i oljan, så att det bubblar. Späd med kokosmjölk och vatten samt smula i buljongen. Smaksätt med fisksås. Koka ihop till en god soppa. Släng i de råa kycklingbitarna och koka dem i soppan. Strax innan servering rör du ned sockerärtorna - de ska inte koka med för då blir det bara slabbigt - och räkorna. Lägg därefter de kokta nudlarna i skålar och häll över soppan. Toppa med lök, tomater, lime, chili samt strö över de färska kryddorna.



Konjaksäpplen

5 portioner

4 normalstora svenska äpplen, skalade och klyftade
4 msk smör
1 dl mörkt muscovadosoker
2 tsk kanel
4 msk konjak

Smält smöret i en stekpanna. Tillsätt socker, konjak och kanel och låt smälta ihop. Häv i äpplena och stek dem mjuka. Servera genast med god vaniljglass.

2 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home