Cissis gott & blandat

2005-08-28

Kräftkalas

I helgen har vi frossat i kräftor. Mums vad gott det var! Jag tillhör de där som verkligen älskar kräftor, men med ett stort MEN. De ska absolut vara lagda i egen lag, annars kan det vara för mig. Jag fattar inte hur man kan hålla på och sälja kräftor i det där unkna diskvattnet med antydan till dillarom, som kräftleverantörerna öser på dem. Usch! Visserligen krävs det lite mer planering inför kräftätandet om man ska göra lagen själv, då man måste vara igång ett par dygn i förväg. Njutningen som följer är dock kolossal. Tänk dig när man slurpar till på kräftan och all den där salta friska lagen dansar in i munnen...

Kräftor brukar göra sig himla bra på bild, men den här gången var jag liksom för ivrig, och hann inte med att fota, så ni får själva tänka er dem vackert röda och blanka liggandes i ett litet berg med en dillkrona på toppen. Tillbehör? Rostat bröd, smör och ost samt kräftspad att doppa brödet i. Pajer, snittar, räkor och annat bjäffs har inget på kräftskivan att göra.

Det här receptet är min pappas. Han är ingen dunderhejare på att laga mat, men kräftlag det är han expert på, vill jag lova.

Pappas kräftlag

1 paket kräftor
2 l vatten
1 rejält knippe krondill
1 dl grovsalt
5 sockerbitar
0,5 öl

Lägg kräftorna att tina. Det tar ungefär ett halvt dygn i rumstemperatur. Häll sedan av dem spadet de ligger i. Under tiden kokas ingredienserna till lagen upp. Låt sedan lagen svalna innan du lägger i kräftorna. Låt kräftorna ligga och dra minst ett dygn inne i kylen.

4 Kommentarer:

  • At 28 augusti, 2005 22:17, Blogger Anne said…

    Åh, perfekt! Jag som snart ska blogga om kräftfiske och förstås efterföljande kräftätning. Jag tänkte ta med nåt recept på lag, men jag har ju inte kokat själv så jag lånar nog hellre din pappas. Vem vet, vi kanske kan få några amerikaner att testa "kräftor, the Swedish way." :)

     
  • At 29 augusti, 2005 06:02, Blogger Cissi said…

    Ja visst är det gott! Naturligtvis finns det ingenting som går upp emot egna hemfiskade svenska kräftor, men det blir lite väl omständligt för att jag ska komma loss :-)

     
  • At 29 augusti, 2005 09:09, Anonymous Anonym said…

    Halloj! Fick tips av Anne att det var här någonstans man kunde hitta dig. Vilken kul grej, själv har jag såklart inte hamnat i blogträsket än, är ju sen på det mesta nymodigheter....
    Längtar efter dig!!! Mitt dåliga samvete ringer hela tiden i bakhuvudet och säger Cissi, cissi, cissi. Nu får vi ta och bestämma en helg då vi kommer till Karlstad, det är inte mer med det!!!! 1000 Kramar från Kristin

     
  • At 31 augusti, 2005 18:06, Blogger Cissi said…

    Med 0,5 öl menas 25 cl. Du kan säkert fyrdubbla receptet till fyra paket, men kanske blir det lite mycket lag. Jag vet faktiskt inte... Huvudsaken är ju att lagen täcker kräftorna ordentligt.

     

Skicka en kommentar

<< Home