Cissis gott & blandat

2005-08-21

Ugnsbakade rödbetor

Som jag berättade igår, inhandlade jag en hög med färska rödbetor på den värmländska bondemarknaden. Jag har tills för några timmar sedan levt i tron att jag nog inte tycker om rödbetor - nu vet jag bättre! Jag har nämligen bestämt mig för att ompröva vissa av mina negativa ställningstaganden vad gäller mat. Man ändrar ju faktiskt smak när man blir äldre...

Jag bestämd mig för att göra en enkel förrätt med ugnsbakade rödbetor och oj vad lyckad den blev (tyckte alla utom Ola, som fortfarande inte gillar rödbetor påstår han). Nästa gång ska jag prova med chevre till istället tror jag, eftersom det nog kan bli snäppet ännu vassare.



Ugnsbakade rödbetor

rödbetor i klyftor (skalade)
skivad vitlök
färsk timjan
lite olivolja
salt, peppar
lite pressad citron

Lägg rödbetorna i en form tillsammans med allt utom citronen. Ugnsbaka i 225 grader tills rödbetorna är mjuka. Ta ut ur ugnen och pressa över citron.

Till detta serverade jag en röra gjord på fetaost, honung, Fraiche samt salt och peppar. Vid serveringen strösslade jag över lite rostad mandel. Mums!

4 Kommentarer:

  • At 21 augusti, 2005 21:57, Blogger Frida said…

    Åh vad fint du hade det här! Getost till rödbetor är riktigt gott, men jag tycker fetaost också passar bra.

     
  • At 22 augusti, 2005 06:13, Blogger Anne said…

    Mmm, det där ser riktigt gott ut. Precis som du säger så kanske en liten höjning med chevre istället - men det är ju supergott med feta också. Och just timjan och honung.. mmm. (Fast jag skulle kanske skippa vitlöken i sammanhanget..? Eller, ja, varför inte - jag får testa.) :)

     
  • At 23 augusti, 2005 18:58, Anonymous Anonym said…

    Åh det låter jätte gott! O jag som redan har lagt in alla mina rödbetor. För nog ta och besöka en marknad jag med.

     
  • At 23 augusti, 2005 20:57, Anonymous Anonym said…

    "Man ändrar ju faktiskt smak när man blir äldre...", du samlar vuxenpoäng du med ser jag =) Ska göra ett besök i de vuxna mathyllorna igen och se efter en ingrediens som du får ge mig tips på, riktigt gott sist!

     

Skicka en kommentar

<< Home