Cissis gott & blandat

2005-09-04

Mätt och glad, kexchoklad!

I helgen har vi varit på Loka brunn med jobbet och konfererat. Loka brunn ligger ca 3 mil norr om Karlskoga, strax i närheten av Grythyttan. Dessa trakter brukar beskrivas som regionens kulinariska centrum.

För dig som inte varit på Loka brunn vill jag verkligen rekommendera en tur hit. Loka var ursprungligen en kurort dit folk åkte för att kurera sig och dricka brunn. Idag drivs en framgångsrik anläggning med både konferens- och spaverksamhet. Byn är oerhört mysig med pittoreska gamla hus, där hotellrummen är utspridda. Naturen runtomkring är oerhört vacker och många passar under hösten på att ta med sig svampkorgen när de reser hit. För de flesta är Loka kanske mest känt som ursprungskällan till mineralvattnet Loka.

Så till maten. Jag har haft en minst sagt kulinarisk helg och ätit mest hela tiden. Måltiderna var välsmakande och det var rikligt tilltaget med goda hembakta bröd, ostar och stora intressanta salladsbufféer. Emellan måltiderna serverades urtrevligt fika i salongen. Flera sorters hembakta kakor och tårtor, engelska sandwiches med fyllning och rara små grova smörgåsar med intressanta pålägg. Till detta ett rikt utbud av teer och kaffe med tillbehör. På lördag eftermiddag serverades sconesbuffé med hembakta scones, olika marmelader, grädde, ostbricka, frukter, tårtor och massor med olika kakor. Detta ingick i vår konferens, men för den som vill kan man åka hit och bara prova sconesbuffén för 95 kronor.

Supén igår kvälls var mycket trevlig och dessutom inte jätteonyttig, vilket passade mig bra, med tanke på hur mycket andra godsaker jag smällt i mig. Till förrätt serverades en grön sparrissoppa med grönsaksparmesanflarn och nybakt bröd. Varmrätten bestod av perfekt stekt oxfilé, ugnsrostade potatisar och grönsaker, rödvinssås och filostrudel fylld med Bredsjö blå. Till efterrätt var det en frusen jordubbsmarängtårta som var fantastisk. Utöver detta så hade vi lyxen att dricka riktigt gott vin till, utvalt och presenterat av ställets sommelier. Sånt gillar jag!

Just nu så känns det som om jag snart skulle kunna tänka mig att åka tillbaka dit för att njuta ytterligare. Lite spaverksamhet kanske inte vore fel?

1 Kommentarer:

  • At 06 september, 2005 11:01, Blogger Frida said…

    Det låter fantastiskt. Jag älskar "hotellhelger". Jag rekommenderar Dala Husby hotell utanför Hedemora för alla som orkar lyssna. Vi åt gudagod sjurätters där en övernattningshelg i våras.

     

Skicka en kommentar

<< Home