Cissis gott & blandat

2005-07-30

Blåbärsnostalgi

När jag var liten brukade min mamma på somrarna baka en helt fantastisk blåbärskaka på vetebrödsdeg, som alltid följde med på badutflykterna. Jag har, i vuxen ålder, flera gånger pratat med mamma om den här blåbärskakan och bett om receptet, men hon har inte kunnat erinra sig vad det är för kaka jag pratar om och har heller inte kunnat finna något recept. I morse när jag läste Nya Wermlandstidningen, fanns det ett recept med på en blåbärskaka som åtminstonde måste göra anspråk på att var snarlik, och jag tog genast fram saxen.

Trots att jag inte är så förtjust i att plocka just blåbär, begav jag mig ut i skogen bakom vårt kvarter och raskade ihop en liter bär (jag måste ju ha till frukost imorgon också, om jag nu ändå skulle plocka...), och sedan blev det baka av!

Kakan blev jättegod och smakar som jag minns den - det är sann nostalgi både vad gäller barndom och blåbär!



Anitas blåbärskaka

0,5 l mjölk
50 g jäst
150 g smör
1 ägg, lätt uppvispat
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
ca 1,4 l vetemjöl

Till fyllningen:
3-4 dl blåbär så att det täcker kakan
1 dl socker

Till pensling:
1 ägg
pärlsocker

Smät smöret och tillsätt mjölken, och värm till 37 grader. Under tiden rör man ihop socker, salt och jäst, så att jästen smulas sönder. Häll på degspadet och ägget. Blanda ned nästan allt mjöl, men spara lite till utbakningen. Låt jäsa 30 minuter. Arbeta degen smidig och kavla ut två plattor i långpannestorlek. Lägg den ena plattan på bakplåtspapperförsedd plåt, strö över blåbär och socker och täck med den andra plattan. Nyp noga ihop kring kanterna, så inte blåbären rinner ut och nagga kakan. Låt jäsa ytterligare 20 minuter. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader ca 10 minuter eller tills kakan fått färg.

2 Kommentarer:

  • At 29 november, 2006 17:52, Anonymous Anonym said…

    Vad kul att du har lagt in ett recept på den här kakan. Jag har letat efter detta receptet länge eftersom jag gör en receptsamling med gamla recept som projektarbete. (Jag går sista året på gymnasiet.)
    SUPERBRA! :)

    PS! Jag snor det till min receptsamling!

    /Med önskan om välgång i livet!

     
  • At 17 juli, 2007 10:44, Anonymous Anonym said…

    Hej
    Låter supergott. Men ska det verkligen vara så mycket mjöl? Det ska inte vara 1,4 dl? Måste bara kolla eftersom jag tänkte laga den till en fest ikväll.

     

Skicka en kommentar

<< Home