Cissis gott & blandat

2005-07-24

Har du sett herr Kantarell..?

...för det har jag! Efter att vi kom hem ifrån mormorskalaset som innebar massor av stillasittande och god mat (morbror Mats står alltid för grillningen vid det så kallade sommarkalaset då vi firar mormors födelsedag, och det brukar bli en himla massa god mat), tyckte jag att det skulle vara skönt att ta en liten promenix. Jag ställde på Ola att vi skulle ta med oss en liten påse för att se om det kommit upp några gula små raringar ute i skogen och det hade det! Vi fick med oss tillräckligt för att det ska bli en ganska ordentlig macka vardera med smörstekta kantareller imorrn.

Just nu bara njuter jag! Finns det något ljuvligare än de där första pyttesmå kantarellerna som står där och dansar med sina kjolar i dikeskanten? För att inte tala om att sticka ned näsan och lukta på dem! Ola och jag är riktiga svampplockarentusiaster, så den här premiären är ungefär som julafton...

Jag tycker att det är allra godast att bara smörsteka de första kantarellerna med lite salt och peppar, eventuellt lite vitlök och persilja också, för att sedan lägga dem på en macka. När sedan svampsäsongen kommit igång ordentligt finns det naturligtvis massor av kul saker man kan göra med dem, men det blir ett senare (rätt så angenämt) problem.

1 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home