Cissis gott & blandat

2005-08-04

Knytkalas med buffé

Igår var det dags för veckans stora begivenhet (i synnerhet nu när man börjat jobba), nämligen Rhapsody in rock i Mariebergsskogen i Karlstad. Eftersom föreställningen inte började förrän vid 19.30 tyckte jag att det var passande att bjuda hem vårt sällskap för gemensam middag innan konserten. Sällskapet bestod, förutom Ola och mig, av mamma Lisbeth och pappa Kjell, lillasyster Camilla och svåger Tobbe, samt Tobbes föräldrar Sven och Kristina. Eftersom jag hade snålt om tid och jag visste att alla de tre andra tjejerna i gänget var matlagningsroade, föreslog jag knytkalasbuffé, dvs att varje par fick ta med sig två rätter som bidrag till maten.

Camilla hade gjort satayspett med en jättegod jordnötssås till (som jag ber att få återkomma med recept på vid ett annat tillfälle - den är verkligen fantastisk) och små bitar av baguette gratinerade med chevre och efteråt påklickade med lite fikonmarmelad.



Kristina hade gjort en mumsig paj fylld med kyckling, banan, paprika och curry, som dessutom var vackert hjärtdekorerad. Därutöver en sallad innehållande bland annat kiwi och päron och toppat med ädelost, valnötter och en god vinägrett.



Lisbeth hade bakat en mör västerbottenostpaj att äta med svart kaviar, rödlök och creme fraiche. Dessutom hade hon gjort snittar av kavring täckta med murkel- och vitlökspatéer, cumberlandssås samt syltlök.



Själv hade jag provat att göra Annes franska sallad med rädisor och ost. Jag använde gruyereost, eftersom jag vare sig fick tag på pecorino eller comté, och jag tyckte resultatet blev bra. Jag provade också Risrutorna från Aglio e olio. Jag stoppade ner smörstekta trattkantareller i min smet och jag tyckte det blev gott. Till sist gjorde jag också små lammfärsdolmar med mynta, citronskal, vitlök och harissa som vi grillade. Till detta en röra på matlagningsyoghurt, fetaost, vitlök och gröna oliver.



Allting vi åt smakade naturligtvis fantastiskt och jag tycker att det är så roligt att alla tänker ut så olika goda rätter och att allt i slutänden passar så bra ihop. Jag konstaterade än en gång för mig själv att jag verkligen gillar knytkalas av det här slaget, eftersom resultatet blir så lysande.

Till efterrätt hade jag provat ett nytt recept på en Banoffee Pie, och även om den blev mäktig så måste jag verkligen rekommendera detta recept. Det var både supersmaskigt och enkelt. Karamellen var sagolik!

Banoffee pie

Botten
125 g smält smör
250 g krossade digestivekex

Karamell
175 g smör
85 g strösocker
85 g brun farin
397 g söt kondenserad mjölk (1 burk)

Topping
4 små bananer
3 dl vispgrädde
kakao, att sikta över

Smält smöret och rör ned kaksmulorna. Pressa ned röran i botten och upp mot sidorna i en form med löstagbar botten (ca 19 cm i diameter). Sätt i kylen att stelna, medan du gör karamellen.

Smält smöret och sockersorterna tillsammans i en kastrull under omrörning. Tillsätt den kondenserade mjölken och rör hela tiden tills det börjar koka. Häll då över smeten i pajskalet och låt stå i kylen minst 1,5 timme. Skiva sedan 3 av bananerna ovanpå karamellen och bred över vispad grädde. Vid serveringen garnerar du med skivor av den sista bananen och siktar över kakao.

5 Kommentarer:

  • At 04 augusti, 2005 12:29, Blogger Anne said…

    Låter jättemysigt - och SÅ gott! Banoffe-pajen måste jag prova nån gång - måste bara ha lite lämpliga gäster så vi inte äter upp hela. :)

    På bröllopet använde jag en.. vad var det nu - extralagrad grevé tror jag, till rädis- och ostsalladen. Det funkade också riktigt bra, bättre än pecorinon tyckte jag.

    Salladen med kiwi och päron låter helt otroligt gott. Får improvisera ihop nåt liknande!

     
  • At 04 augusti, 2005 13:26, Blogger Anna said…

    250 digestivekex? Är inte det lite många?? :D

     
  • At 04 augusti, 2005 13:36, Blogger Maria said…

    Banoffee pie är ju sååå gott! Kul med buffé, jag gillar när man får prova många olika saker på en gång (fast man brukar bil så gruvligt mätt).

     
  • At 04 augusti, 2005 14:08, Blogger Cissi said…

    250 g ska det ju vara... *ändrar*

     
  • At 05 augusti, 2005 21:55, Blogger Elin said…

    Banoffee pie är så gott, den är helt klart på min toppfemlista på godaste efterätterna. Aaaahh , jag tror jag måste tjata till mig en sådan snart av banoffee pie-experten här hemma i hushållet. I hans version brukar det vara lite finriven choklad, vit eller mörk, ovanpå och inga skivade bananer. Chokladregnet passar fint till kolhydratschocken :)

     

Skicka en kommentar

<< Home