Cissis gott & blandat

2005-08-10

Zucchini - vad gör man med det?

Idag kom min arbetskamrat Liza och frågade vad hon skulle göra med den zucchini hon fått av en god vän. Naturligtivs finns det massor med rätter att göra, men jag kom dock genast att tänka på en enkel rätt från studenttiden för Liza att prova, och lovade att blogga om receptet åt henne. Det är inte på något sätt en avancerad rätt utan snarare ganska omodernt och enkelt. God är den dock självklart!

Som det är nu, tycker jag att jag mest jobbar dygnet runt, så det kulinariska är det inte mycket med, bortsett från att Ola är snäll och lagar pointsberäknade middagar som är klara när jag vacklar in över tröskeln på kvällkvisten. Med andra ord har jag inte lagat rätten själv den här gången, utan överlämnar med varm hand det till Liza.



Studentkyckling

4 kycklingfiléer
2-3 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 zucchini
1-2 röda paprikor
1 burk creme fraiche (gärna franska örter)
1 pkt matlagningsgrädde
ev någon matsked dijonsenap
ost att gratinera med
ca 1 dl vitt vin

Bryn kycklingfiléerna hela med salt och peppar - de ska endast få färg eftersom de steker klart i ugnen sedan. Fräs därefter den hackade löken och salta och peppra.Bred ut i ett lager som är ca 1 cm tjockt på botten av en form. Häll på vinet. Lägg på kycklingfiléerna. Skär därefter zucchinin i halvmånar och paprikan i strimlor och lägg ut dessa ovanpå kycklingen.

Blanda creme fraichen med grädden och pressa i lite vitlök samt klicka i dijonsenap. Smaka av med extra salt, peppar och ev. mera örtkryddor om man så vill. Sprid ut såsen över kycklingen och strö på riven ost. Gratinera i ugnen i 200 grader ca 20 minuter. Servera med ris eller pasta.

7 Kommentarer:

  • At 10 augusti, 2005 20:26, Blogger Maria said…

    Ett av mina favoritrecept som också innehåller zucchini: Delizie del piemonte. Inte särskilt pointsvänligt dock - men riktigt riktigt gott!

     
  • At 11 augusti, 2005 12:23, Blogger Viktoria said…

    Om man har mycket zucchini kan man göra en kaka som smakar som ostkaka (ganska nyttig faktiskt, och god). Det var längesen jag gjorde den, men jag har ett recept du kan få om du vill.

    Till vardags steker jag annars gärna zucchini med svamp och vitlök och kryddar med timjan - gott och enkelt till kött.

    (Förresten vill jag gärna ha med dej i länklistan på Kardemumma, men jag reder inte ut det själv. Du kommer med så fort någon som kan varit här och hjälpt mej!)

     
  • At 11 augusti, 2005 21:55, Blogger Cissi said…

    Tack för recepttips! Zucchini är ju verkligen gott, när det tillagas på rätt sätt.

    Viktoria: Jag vill gärna ha receptet på kakan - det låter spännande!

     
  • At 12 augusti, 2005 09:54, Blogger Viktoria said…

    Mejla mej så jag får din adress - du behöver inte skriva nåt. Så skickar jag receptet. Min adress: viktoria.schioler@comhem.se

     
  • At 16 augusti, 2005 17:14, Blogger Lisa said…

    Mejla din adress till forare/kanelbulle/bahnhof.se
    grattis! Lisa

     
  • At 16 augusti, 2005 17:17, Blogger Lisa said…

    Victoria! Gå in och kolla htmlkoden i publiceringen. Du ser snabbt hur de andra länkarna ser ut. Kopiera en av de andra länkarna och klistra in den underst i länklistan. Sen ersätter du bara med cissis namn och länk mitt i koden. Till och med jag som är ett html-UFO kirrade det!

     
  • At 17 augusti, 2005 12:31, Blogger Ilva said…

    Du kan göra pasta med zucchini, jag la ut ett recept i juni tror jag att det var! Det är en av min mans favoriter!

     

Skicka en kommentar

<< Home