Cissis gott & blandat

2005-08-20

Värmländsk bondemarknad

Idag var det värmländsk bondemarknad nere på Soltorget i Karlstad, vilket innebar att en massa lokala producenter av livsmedel hade försäljning i små stånd. Bland annat kunde man köpa grönsaker, kött, ostar, ostkaka och sylt - allt producerat av värmländska bönder. Givetvis var jag tvungen att ta en sväng dit och kom i alla fall hem med lite saker att stoppa i kylskåpet. Jag köpte naturligtvis en hel massa goda ekologiska grönsaker som tomater, ekbladssallad, gurka, zucchini, blomkål, sockerärtor och rödbetor. Smaken blir liksom en annan på den här typen av grönsaker, och dessutom är priserna ofta riktigt bra. Några av de här grönsakerna fick idag plats i en sallad till middagen nämligen sallad, tomat, gurka, sockerärtor, blomkål samt tillökning av en nektarin som jag hackade i. Gottgottigottgott... Dessutom köpte jag en hemgjord äppelchutney med russin och mandel i - mycket god, samt en bit getost bleu från Lillängens gårdsmejeri.



Eftersom vi till middagen hade bestämt oss för att grilla (alla sommarsaker måste göras nu en sista gång innan sommaren tar slut) blev det en av favoriterna, nämligen grillspett. Jag provade idag att glaza spetten med en egenpåhittad glaze, och det blev faktiskt riktigt lyckat. Egentligen tillhör jag de där människorna som hellre marinerar, men idag fanns det ingen tid över, och eftersom köttet på spetten var av god kvalitet så hade marineringen vare sig gjort till eller från för mörningen av köttet. Här kommer min idé till glaze!

Apelsinglaze

ca 1 dl apelsinmarmelad
3 cm färsk ingefära (riven)
1 tsk sambal oelek
3 msk äppelcidervinäger

Koka ihop allt i en kastrull, så att det reducerar en aning. Pensla några gånger på köttet mot slutet av grillningen.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home