Cissis gott & blandat

2005-08-06

Sallad x 2

Den här helgen tycks gå i salladens tecken. Har ni egentligen tänkt på hur bra det går att variera sallad på en miljon olika sätt och att det alltid smakar lika gott?

I fredags kväll inledde vi med en en enkel fräsch bacon- och avocadosallad. Jag vet inte om detta är ett recept att skryta med egentligen, men själva smakkombinationen heter i alla fall duga, så därför får denna receptskiss en plats på min blogg.

Bacon- och avocadosallad

isbergssallad
ruccolasallad
tomater
gurka
ytterligare valfria grönsaker efter säsong (nu tog jag rädisor)
avocado
rödlök
knaperstekt bacon
gärna marinerad ädelost från Höng

Arrangera i lagom stora bitar på ett fat. Servera med god dressing till. Ibland blir det en enkel vinägrett med balsamvinäger i och ibland (om jag inte haft i osten) en lätt Fraichedressing med curry och chilisås i. Den här gången provade jag dock att blanda Fraiche med aivar, vilket blev jättegott till. Ett gott bröd till ska det naturligtvis vara också.



Idag har vi ätit en av mina absoluta favoriträtter, nämligen varm rotsakssallad. Receptet kommer ursprungligen från Bente, men jag har nog modifierat det en del efter vägen. Detta är verkligen en fantastisk rätt. Sött, salt, syrligt, knaprigt, krämigt... Den kan serveras som ensamrätt vegetariskt, men vi äter den oftast med en bit kött till - idag blev det en bit oxfilé.Innan jag stiftade bekantskap med den här rätten för ett par år sedan, levde jag i tron att jag inte var särskilt förtjust i rotsaker - nu vet jag att jag hade fel. Jag kan också tala om att jag inte är den enda som lärt mig gilla rotsaker via den här rätten. I min rotsakssallad finns oftast de rotsaker som nämns nedan, men jag har också provat med en massa andra med gott resultat, så det är bara att prova sig fram.

Varm rotsakssallad

potatis
palsternacka
morötter
sötpotatis
några vitlöksklyftor i skivor
olivolja
salt, peppar
ruccolasallad
citroner
solrosfrön, rostade i stekpannan
ädelost eller fetaost

Skär potatis, palsternacka, morot och sötpotatis i klyftor/stavar och lägg i en form. Strö över vitlöken och ringla över lite olivolja och krydda med salt + peppar. In i ugnen på 225 grader tills allt fått fin färg och är genomstekt. När det är klart tar du ut det ur ugnen och strör över rejält med rivet citronskal och pressar över citron (det skall vara så mycket att det blir rejält blött och syrligt) Häll på solroskärnorna och smula över osten. Avsluta med att snabbt blanda ihop allt med ruccolan och lägga upp för servering. Klart!

1 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home