Cissis gott & blandat

2005-10-16

Experimentlusta

Idag var jag sugen på att prova något lite experimentellt till middag. Har länge gått och funderat på hur det skulle funka att göra en risotto med yoghurt i, dels för att göra den magrare men också för att få till ett lite annat fräschare stuk på den. Eftersom jag hade en påse med tigerräkor i frysen passade det bra att trä dessa på spett och grilla. Som tillbehör hade jag som sagt yoghurtrisotton och en god sallad med solrosskott och bladpersilja i, dressad med en god balsamicovinägrett. Både Ola och jag tyckte att resultatet blev mycket bra, så det här kommer jag definitivt att testa igen, även med andra smaksättare.

Yoghurtrisotto

3 portioner

2,25 dl arborioris
1 gul lök, hackad
2 tsk matfett
6 dl hönsbuljong
4 msk matyoghurt (jag använde Arlas medelhavsvariant)
1 lime, skal och saft
1 tsk peperoncini (eller chiliflakes, prova dig fram med mängden)
2 tsk flytande honung
salt + peppar, om man vill

Fräs löken i margarinet tills den blir genomskinlig. Häll då ned riset och fräs runt detta så att det blir blankt. Späd sedan slevvis med buljongen och låt koka in mellan varven. När risotton är klar tar du av den från plattan och rör ned yoghurt och smaksättare. Klart!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home