Cissis gott & blandat

2005-10-09

Matglad dag!

Igår hade jag en dag helt i matens tecken. Var nämligen med kollegan och goda vännen Bodil till Stockholm för att bevista Chokladfestivalen på Nordiska muséet. Givetvis gjordes även andra små avstickare i kombination med bra shopping, vilket resulterade i en ljuvlig dag!



För både mig och Bodil var det första gången vi besökte Chokladfestivalen, men vi var bägge två överens om att det definitivt inte var den sista. Vi provsmakade mängder av läckerheter, och en hel del tryfflar och praliner följde med hem till Karlstad därefter. Mina favoriter var en urgod havssalts- och chokladtryffel från Flickorna Kanolds, krispig Kaffenougat från Betsy Sandberg och hallontryffeln från R C Chocolat. Köpte också en urgod choklad- och banamarmelad på Les Trois Roses samt boken Konditori Vetekatten från just Vetekatten, där vi för övrigt också intog vår shoppinglunch. Smaskade i mig en läcker macka på en krispig rågbulle fylld med hoummus, grillade grönsaker och färsk timjan. Mums!

Till middagen blev det kryddigt libanesiskt med stark grillad fläskfilé och goda meze som t.ex. baba ganouj (aubergineröra med vitlök), hoummus (kikärtsröra), labneh (kryddig yoghurt) och mohamara (valnöts- och paprikaröra - stark). Recept på mohamara skulle jag gärna vilja ha om någon kan ett sådant!

2 Kommentarer:

  • At 09 oktober, 2005 16:13, Blogger Anne said…

    Aaaah, just den havssaltspralinen är väl det enda jag önskar att jag köpt hem.. (som jag inte köpte förstås - det blev en del). Visst var det en kul tillställning? Betydligt bättre än för ett par år sen, då jag vill minnas att jag var där sist. :)

     
  • At 18 oktober, 2009 03:35, Anonymous Chokladtryffel recept said…

    Chokladtryffel är alltid smarrigt!
    Fin blogg du har förresten.

     

Skicka en kommentar

<< Home