Cissis gott & blandat

2005-10-10

Kyckling Vindaloo

Just nu är jag inne i en period när det är väldigt gott med indisk mat. Ola och jag har nästintill blivit stammisar på nyöppnade suveräna Bombay dreams i Karlstad där vi provar olika smarriga indiska rätter varje gång. Vad gäller hemmagjord indisk mat ligger jag dock i ett rejält underläge, främst för att jag fått för mig att indisk mat är väldigt svårt att lyckas med.

När vi storhandlade igår fick jag dock ett infall och slängde ned ett exemplar av Santa Marias Vindaloomix i kundvagnen. Just Vindaloo råkar nämligen vara Olas absoluta favorit i den indiska matfloran. Enligt instruktionen på påsen så var det bara att fräsa på fläskfilé eller kycklingfilé (jag tog det senare), häva på kryddmixen och späda med vatten och passerade tomater för att få en färdig Vindaloo.

Resultatet? Tja visserligen var det riktigt gott men någon större likhet med sådan Vindaloo vi ätit på restauranger tidigare kan vi inte påstå att det hade. Rätten var rätt så stark, utan att på något sätt vara överrumplande, men hade vunnit på att vara en aning rundare och mer avvägd i smaken. Jag serverade min kyckling Vindaloo med basmatiris, naanbröd samt en klick av Arlas medelhavsyoghurt till - gott! Som vardagsmat duger dock det här jättebra, och jag kan nog tänka mig att köpa det igen att ha som reserv hemma när fantasin tryter.

Nästa projekt får nog bli att försöka tillverka Vindaloo på egen hand. Jag undrar hur svårt det är egentligen? :-)

4 Kommentarer:

  • At 11 oktober, 2005 11:58, Anonymous Anonym said…

    Jag älskar indisk mat och då helst kycklingrätter. Har du provat att göra kycklinggryta med curry vindaloo kryddan (jag använder kockens)? Så här gör jag: Bryner på strimlad kycklingfilé med curry vindalooo krydda. Häller på kycklingbuljong, soya, 1-2 tsk sambal oelek och låter det puttra på ett par minuter, reder av med lite maizenaredning och serverar med basmatiris. Variationer på grytan är att jag bryner på svamp, lök och wokgrönsaker som jag vänder ner innan vi ska äta. Ibland åker det ner en gräddslatt som blivit över sen tidigare :-)
    Hälsningar, Veronica (som tycker det är kul att läsa din blogg)

     
  • At 11 oktober, 2005 21:03, Blogger Viktoria said…

    Jag har gjort vindalookyckling på Pataks Vindaloo curry paste tamarind & chili. Det står "hot" på burken, men det är nästan en underdrift. Jag höll på att stryka med (men det blev gott!)

     
  • At 15 oktober, 2005 15:40, Blogger Cissi said…

    Veronica och Viktoria - jag får testa att göra egen Vindaloo hör jag. Det blir spännande och "starkt så man håller på att stryka med" är ju bara fantastiskt tycker Ola :-)

    Sissi - kul att en namne har hittat in på min blogg, vi är ju inte så många som sagt!

     
  • At 27 oktober, 2005 15:59, Anonymous Anonym said…

    Jag har förgäves letat på nätet efter denna resturang BD i Karlstad! Verkar inte som om de har egen sida eller ens är nämnda på listor över resturanger i stan. De är iofs rätt nyöppnade. Men du kan väl tipsa dem om att länka sig från Karlstad.se lista över resturanger, eller åtminstone se till att de nämns där...
    /curryfan

     

Skicka en kommentar

<< Home