Cissis gott & blandat

2005-10-22

Rykande het soppa

Höstrusk är för mig lika med soppa. Soppa är ju perfekt eftersom det värmer kroppen inifrån och ut. Periodvis äter vi rätt mycket soppor här hemma och eftersom vi har mängder med egenplockad svamp innehåller en hel del av dem just det. Det mesta av savmpen kommer dock från förra säsongen eftersom vi haft ett uselt svampår i de här trakterna på grund av extrem torka, vilekt svamparna inte gillar. Förra helgen var vi dock ute och roffade åt oss en hel del trattisar och några enstaka gula kantareller. Drygt tio liter rensad mängd blev det - härligt!



Igår kvälls blev det en svampsoppa som jag kört med i flera år nu. Den är enkel och god, även om den inte sticker ut så värst mycket. Till soppan serverade jag det fantastiska vitlöksbrödet som jag har prille på just nu. För att göra detta använder jag ett gott bröd (igår köpte jag foccaccia) och gör en blandning av smör, bladpersilja, pressad vitlök, torkad chili, salt och peppar som jag breder på och sedan gratinerar. Riktigt mumsigt blir det!

Svampsoppa med sparris

4 portioner

8 dl torkad blandsvamp (jag hade trattisar, karljohan, sandsopp och tegelsopp)
1 gul lök, finhackad
1 orange paprika, finhackad
1 burk vit sparris, skuren i bitar
7 dl grönsaksbuljong
1 msk smör
3 dl grädde (jag använde ett smalare alternativ, men du tar naturligtvis vad du vill)
2 msk soja
salt peppar
Maizena redning
färsk timjan

Lägg svampen i blöt ca 45 minuter innan du vill börja laga maten. Lägg därefter svampen i en kastrull och koka bort vätskan, tillsätt därefter smöret, löken och paprikan. Fräs tills svampen knäpper och löken blivit genomskinlig. Häll då på buljongen och koka i ca 20 minuter. Späd därefter med grädde och red av soppan med Maizena. Häll ned sparrisbitarna i soppan och låt bli genomvarmt. Smaka därefer av soppan med kryddor och avsluta med att klippa över färsk timjan. Njut!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home