Cissis gott & blandat

2005-12-08

Försenade frestelser för far

I helgen var det dags att kompensera pappa för den uteblivna farsdagsmiddagen som jag utlovat tidigare när jag tyvärr blev sjuk. Efter att ha varit ute i snöslasket på julmarknaden i Alster passade det bra med lite glögg och nybakta lussebullar medan jag förberedde middagen. Till pappas stora förtjusning hade jag bestämt mig för pilgrimsmusslor till huvudrätt. Jag hittade receptet i kokboken "Mera Fredagsgourmet" med höjdarrecept från Allt om mat. Jag följde receptet ganska precis, men valde att tillsätta lite honung i såsen på slutet, eftersom jag tyckte att det var någon bitterhet som tenderade att komma igenom i smaken. Slutresultatet blev iallafall superlyckat.

Till dessert använde jag en rejäl skvätt med färdig sockerlag som jag hade stående i kylen. Denna kokade jag upp och smaksatte med vaniljstång, kanelstänger, hel stjärnanis och hel kardemumma. När lagen fått god smak la jag i apelsinfiléer, äppelskivor, halverade vindruvor och klyftor av fikon som fick värmas försiktigt i lagen. Till fruktsalladen serverade jag vaniljglass. Det blev verkligen en fantastisk smak när man skedade den varma kryddlagen över glassen. Mums!

Pilgrimsmusslor med pasta och tomatsås

4 portioner

2 stora vitlöksklyftor, finhackade
1 msk smör
2 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
2 dl vermouth
2 msk tomatpuré
1 dl nyriven parmesanost
salt, peppar
(honung)
3 plommontomater
400 g mafaldinepasta
ca 200 g färsk grön sparris
16 pilgrimsmusslor
1 msk olivolja
salt, peppar
saften från en halv citron

Fräs vitlöken i smöret. Häll i grädde, mjölk, vermouth, tomatpuré samt smaka av med salt och peppar. Sjud under vispning ca 15 minuter tills ca 3 dl återstår. Tillsätt parmesan och dra av från värmen. Under tiden har du kokat pastan och fixat tomaterna och sparrisen. Tomaterna skall skållas och kärnas ur. Därefter skärs de i vackra klyftor. Skär av nedre delen av sparrisen och dela stängerna i två delar. Koka sparrisen i lättsaltat vatten 3-5 minuter. Sist av allt grillar du musslorna. Du kan använda grillpanna eller som i mitt fall quick grill. Salta och peppra innan och pensla med lite olja. Pilgrimsmusslorna behöver bara 1-2 minter på varje sida. Pressa därefter över lite citronsaft. Sist av allt blandar du såsen med pastan. Lägg upp pastan i djupa tallrikar och toppa med tomater och sparris samt musslor. Krön anrättningen med hyvlade flagor av parmesan och lite nymald svartpeppar.



2 Kommentarer:

  • At 11 december, 2005 21:26, Blogger Lisa said…

    Mums, mums, mums! Fruktsalladen var verkligen något att inspireras av.

     
  • At 13 december, 2005 05:56, Blogger Cissi said…

    Ja det var en riktig toppenefterrätt tyckte jag. Hur gott som helst när den varma kryddiga lagen smälte ihop med vaniljglassen...

     

Skicka en kommentar

<< Home