Cissis gott & blandat

2005-11-08

Afternoon tea på riktigt

Ja du läste rätt - äntligen har jag genomfört ett drömprojekt, nämligen att dricka afternoon tea "the right way" i London. Vi hade i förväg förberett oss på hemmaplan genom att spana ut bra ställen. Ritz var inte tänkbart eftersom det var fullbokat redan innan vi åkte från Sverige. Däremot hade vi turen att få plats på fantastiska femstjärniga Hotell Claridge´s i Mayfair, som anses vara det näst bästa stället av många. Detta är verkligen någonting jag rekommenderar alla som är roade av mat att testa åtminstonde en gång i livet. Allting var så fantastiskt välordnat att man fick lov att känna sig som en prinsessa.

Eftersom vi hade läst på redan innan så visste vi att det här med dresscode var viktigt på Claridge´s. För herrar är det en nödvändighet med skjorta och kavaj - jeans och gympadojor funkar liksom inte här. Vi var där i god tid innan serveringen för att njuta av atmosfären och passa på att fräscha till oss på toaletten (som är ett kapitel för sig - för dig som inte tycker dig ha råd med teet kan du smita in och gå på toaletten för att få några minuter av lyx med personlig uppassning).



När det blev vår tur visades vi in till vårt bord i salongen. Det var dukat med Claridge´s egen grön- och vitrandiga teservis på vit linneduk. Vackra levande blomsterarrangemang var placerade överallt och vi blev underhållna av en kvinna som spelade cello och ackompanjerades av en man på flygel.Uppassningen var något alldeles extra vad gäller omsorg och artighet - ingen låtsades om att jag och Ola i sammanhanget framstod som deras två kusiner från landet :-)

Ola och jag bestämde oss för ett klassiskt afternoon tea och fick då först telistan presenterad för oss på samma vis som kyparen berättar om vinet på en bättre restaurang. Vi valde olika sorters te utifrån kyparens rekommendationer och fick noggranna instruktioner om hur mycket socker och mjölk som var lämpligt för respektive sort. När vi fått teet serverat bars det första fatet in där det fanns olika sandwiches. De var fyllda med olika pålägg som t.ex. gurka, äggröra, lax, kyckling och skinka - alla med sina personliga finesser. Samtliga var mycket goda. Givetvis erbjöd sig kyparen att bära in fler om vi så önskade innan vi gick vidare med nästa rätt.



Detta visade sig vara två sorters nybakta scones med äpple eller russin i som var fantastiskt möra och fluffiga. Till detta serverades tjock clotted cream från Devonshire och Claridge´s egen temarmelad (som mitt te passade särskilt väl till framhöll kyparen). Detta var enligt min mening den bästa delen av måltiden. Ljuvligt!



Sist men inte minst placerades fatet med franska godbitar på vår lilla tehylla bredvid bordet. På fatet fanns en tartelett fylld med vaniljkräm och färsk frukt, en pistagemarängbotten med pistagesmörkräm och färska hallon, en chokladmoussefylld liten rulle med chokladganache ovanpå samt en vaniljpannacotta med aprikoskräm i botten och hopkokt rabarber på toppen. Oj vad gott det var...



Under måltiden (som tog ungefär två timmar) blev vi hela tiden erbjudna påfyllning på kakfaten samt byte av teer. Innan sconesserveringen skedde ett obligatoriskt byte av te för att försäkra sig om att teet verkligen höll tillräcklig temperatur. Vad kalaset kostade? Tja det blev nästan en tusenlapp för mig och Ola tillsammans, men det var verkligen värt varenda krona med tanke på upplevelsen. Jag ser fram emot att pröva detta igen.

5 Kommentarer:

  • At 09 november, 2005 09:10, Anonymous Anonym said…

    Mmmm, Claridge's... Jag och min man var där för ett par år sedan. Dyrt, men så fort jag får tillfälle ska jag göra om det! En totalupplevelse.

     
  • At 09 november, 2005 09:25, Blogger Elin said…

    aaah vad underbart! det narmaste jag har kommit after noon tea i england forutom yorkshiretea hos svarfar ar en thesittning pa thekedjan (???) Bettys, men det du skriver om later som den ultimata theupplevelsen vard en egen flygbiljett!

     
  • At 09 november, 2005 11:26, Anonymous Anonym said…

    Å, vad underbart det låter med lyxig afternoon tea!!!

     
  • At 09 november, 2005 18:52, Anonymous Anonym said…

    Åååhh, jag är lika grön av avund som kopparna ni drack te ur på Claridge´s ;-) Låter som den perfekta semestertrippen!
    Häls, Veronica

     
  • At 16 november, 2005 20:46, Blogger Terése said…

    Åh, detta är något jag också skulle vilja göra. Ser väldigt gott ut!

     

Skicka en kommentar

<< Home