Cissis gott & blandat

2005-11-08

Londonsemester

Förra veckan var Ola och jag på en fyradagarstur till London för att semestra lite. Vi hade verkligen en fantastiskt trevlig resa med allt det som hör London till.

Givetvis var shopping en av sakerna som stod på att-göra-listan. Jag har i huvudsak två intressen vad gäller shopping - det ena är smink, smycken och parfymer och det andra är (inte helt oväntat kanske) mat. Jag gjorde en hel del matfynd på resan både vad gäller ätliga sker och sådant som kan vara användbart när man lagar till sin mat. Saker att konsumera vid senare tillfällen som jag köpte var lite roliga kryddor som vindalookrydda, hickoryrökt salt, libanesisk zatarkrydda, tryffelsmör, fin choklad och goda knapersega kakor. Till köksavdelningen införskaffade jag mig en kniv med keramiskt blad - jag skojar inte när jag säger att det är den bästa kniv jag någonsin använt då den är både lätt och oerhört skarp. Enligt försäljaren på Kitchen Ideas i London så är detta storsäljaren just nu bland knivar. På Harrods hade de sålt slut på alla keramiska knivar de hade.

En annan rolig nyhet för mig var den helt fantastiska butiken Books for Cooks som ligger i Notting Hill. I denna butik finns all världens kokböcker man kan tänka sig och dessutom ett trevligt litet café där det provlagas saker ur kokböckerna hela dagarna. Det var nästan överväldigande att försöka välja bland alla böcker som fanns till buds, men det slutade i alla fall med Jamie Olivers senaste bok Jamie´s Italy och två olika exemplar av ljuvliga Women´s Weekly (någon som vet om man kan få tag på dem i Sverige?). Har snabbläst alla tre böckerna nu och det finns massor med godsaker att prova framöver.



Vad åt vi då under vår vistelse? Ja det var bara godsaker vill jag lova. Höjdpunkten var vårt afternoon tea som jag återkommer till i en senare postning. Dessutom blev det lite fantastisk indisk mat som man ju bör passa på att äta i London. Huvudfödan var dock det som engelsmännen kanske är allra bäst på - fantastiska smörgåsar av alla de slag. Vi har käkat bagels, sandwiches, panini, ciabatta och andra goda italienska bröd i en uppsjö. De mest fantastiska mackorna hittade vi på en liten trevlig restaurang i Notting Hill och de kan beskådas nedan. Härligt fluffigt och lite segt italienskt bröd fyllt med limemarinerad kyckling, ruccola, tomater, och hemgjord basilikamajonnäs. Bästa déjà vu-upplevelsen var det att sitta och sörpla i sig en Caffè Mocha på älsklingsstället
Starbucks. När ska de begripa att etablera sig i Sverige?

1 Kommentarer:

  • At 09 november, 2005 11:28, Anonymous Anonym said…

    Nu blev jag ruskigt sugen på att följa med sambon till London (eg. en bit utanför) där han jobbar varannan vecka. Jag är ju trots allt ledig:-) Tänk att shoppa loss på dagarna när han jobbar :-)

     

Skicka en kommentar

<< Home