Cissis gott & blandat

2005-11-12

Comfort food för sjuklingar

Här hemma går veckan i sjukdomstecken. Jag har varit hemma från jobbet i veckan med feber, huvudvärk och nu även hiskelig förkylning. Idag började Ola sin sjuklighet också, så vi har varit hur ynkliga som helst tillsammans här hemma idag. Med mig är det dock märkligt att hur sjuk jag än är så tappar jag inte matlusten. Snarare är det så att jag tycker jag är värd något extra gott och trevligt av typen comfort food.

Idag blev jag vansinnigt sugen på någon form av mos och satsade därför på denna nypåhittade variant som består av mandelpotatis och palsternacka smaksatt med vit tryffelolja. Jäklar vad gott det blev! Till detta serverade jag rostbiff stekt i skivor och ett väldigt trevligt litet kantarell- och grönsaksfräs som mamma faktiskt inspierade mig till häromdagen när hon var här och lagade soppa åt mig. Hennes fräs bestod dock bara av rödlök, zucchini, paprika och fetaost som hon toppade soppan med.

Jag tyckte den här rätten blev alldeles förträffligt god och man saknade inte sås för fem öre eftersom det var rikligt med det goda fräset och moset var så supergott. Jag kommer definitivt göra detta igen!

Tryffelmos

2 portioner

6-8 potatisar
1 ganska liten palsternacka
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk smör
ca 1,5 dl mjölk
salt, vitpeppar
riven muskot
några droppar vit tryffelolja

Skala potatis och palsternacka och skär ned i mindre bitar. Koka tillsammans med buljongtärningen. Sila sedan bort vattnet och vispa upp ett fluffigt mos med elvispen samtidigt som du tillsätter smör och mjölk. Smaksätt med de olika kryddorna och tryffeloljan. Jag tycker att det blir gott md en ganska tydlig tryffelsmak.

Svampfräs

0,5 röd paprika
0,5 zucchini
0,5 rödlök
ett par nävar torkade trattkantareller
0,5 paket fetaost
salt, peppar
peperoncini
smör

Blötlägg trattkantarellerna. Finhacka grönsakerna. Fräs sedan svampen med grönsakerna så att allt mjuknar och får lite färg. Smaksätt med salt, peppar och peperoncini så att röran får lite sting. Som sista steg rör du ned den finhackade fetaosten och låter allt bli genomvarmt.

1 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home