Cissis gott & blandat

2005-11-28

Orientalisk bulgur

För ett par veckor sedan gjorde Tina en orientalisk bulgursallad på TV som jag blev lockad att testa. Hon serverade sin tillsammans med lammstek men jag hade min till vardags och stekte kycklingfiléer inlindade i prosciutto till. Det visade sig bli en mycket läcker och lite annorlunda smaksatt vardagsrätt som dessutom innehöll väldigt få points, vilket ju är toppen. Jag måste erkänna att bulgur inte alltid är toppengott, men att detta var ett tillagningsvis som verkligen attraherade mig. Jag tillsatte lite chili i slutet av tillagningen för mera sting, vilket jag tyckte funkade bra.

Receptet kommer här - snott rakt av:

Orientalisk bulgur

4 portioner

3 dl bulgurvete
6 dl kokosmjölk, light
1 st stor gul lök
2 st röda paprikor
1 st gul paprika
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1 msk vitvinsvinäger
1 msk honung
(lite chili, valfri sort)
salt och vitpeppar
smör och olja till stekning

Koka upp kokosmjölken, häll den över bulgurvetet och salta lite. Låt stå och dra ca 20 minuter tills bulgurvetet är mjukt. Finhacka löken. Skär paprikorna i klyftor. Smält smör och häll lite olja i en stekpanna. Bryn löken och paprikorna. Pudra över kanelen och kardemumman. Häll över vitvinsvinägern och honungen samt eventuellt chili. Blanda med bulgurvetet, smaksätt med salt och peppar.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home