Cissis gott & blandat

2005-11-27

Revansch för småkakorna

Det sägs att småkakorna håller på att göra återtåg in på det svenska fikabordet, vilket jag tycker är fantastiskt för vad finns det väl som är godare än utsökta möra, knapriga eller sega småbröd. Dessutom är det ju ofta fantastiskt enkelt att åstadkomma. Tyvärr tillåter inte min diet ett evigt bakande av småkakor eftersom det då ständigt skulle finnas godsaker hemma att smaska i sig. Jag får därför försöka hitta på att ge bort kakorna till andra. Nu när mamma fyller år tyckte jag att det passade bra att ge henne ett par burkar goda småkakor. Som vanligt är det nya recept som gäller - det ena är skurna kanelkakor som jag hittade i Allt om mat och den andra sorten var Knäckiga Jämtlandskakor från tidningen Smak. Bägge sorterna blev mycket lyckade och kommer defintivt hamna på repertoaren över kakrecept jag skall göra igen.

Knäckiga Jämtlandskakor

ca 40 stycken

100 g smör
1 dl strösocker
1,5 msk ljus sirap
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker ljust och pösigt med elvisp. Tillsätt sirapen och de torra ingredienserna som du tidigare blandat. Knåda degen smidig på bakbordet. Dela degen i två delar och rulla ut två rullar som är ca 3-4 cm i diameter. Lägg rullarna i plastfolie och lägg i kylen en halvtimme. Skär därefter degrullarna i skivor som är ca 0,5 cm breda. Lägg skivorna på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i 175 grader ca 7 min eller tills kakorna fått gyllene färg.



Kanelkakor

ca 50 stycken

200 g rumsvarmt smör
1,75 dl strösocker
2 msk ljus sirp
5 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel (går att ersätta med ingefära om man hellre vill ha sådana kakor)
ev ett par droppar vatten

Sätt ugen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ned dessa. Dela degen i två delar och knåda på bakbordet. Tillsätt ev ett par droppar vatten om degen har svårt att gå ihop. Forma fyra rullar långa som plåten av all deg och lägg dem två och två på bakblåtsppapperklädd plåt (behöver ej plattas till - de flyter ut i ugnen). Grädda mitt i ugnen ca 13-15 minuter. Ta ut och låt svalna lite innan du skär dem i sneda kakor.

1 Kommentarer:

  • At 29 november, 2005 11:50, Anonymous Anonym said…

    Tänk att jag pratade med en väninna för ett par dagar sedan och vi kom in på ämnet småkakor. Hon berättade att en kompis pappa brukar baka ngt som hette Jämtlandskakor och att de var så goda. Tyvärr hade hon inte receptet, annars hade hon gärna bakat sådana kakor till jul. Jag tror det bara tog en eller två dagar så damp Buffé tidningen ner på hallgolvet med just ett sådant recept. Jag började genast fundera på att baka dem och leverera kakor med tillhörande recept och nu får jag se dom i dina blogg, färdiga och allt. De såg väldigt goda ut så nu tänker jag absolut testa receptet och slå slag i saken.
    Hälsningar/
    Veronica

     

Skicka en kommentar

<< Home