Cissis gott & blandat

2005-12-22

Julbordsmatlagning

Nu julstökas det för fullt här hemma. Jag påbörjade min julledighet idag och har haft fullt upp här hemma. På förmiddagen gjorde jag ett tappert försök att gå ut och gå stavgång i spåret (i förebggande syfte inför de kommande matkalasen) men det var minst sagt snorhalt, så vi får se hur mycket mer promenader det blir utomhus. Det känns som om det är tryggare här hemma i köket vad gäller halkan i alla fall. Däremot finns det ju andra frestelser. Det är nästan olidligt att vistas i ett hus som man vet är fullt av allsköns godsaker...

Idag har jag jobbat lite på mina bidrag till julbordet. Dels har jag gjort iordning min konjaksgravade lax, jag har stekt köttbullar (glöm inte att de ska innehålla en nypa socker för att bli riktigt, riktigt goda) och provat ett nytt recept på skinkpaté med lingonchutney till. Båda recepten kommer från kollegan Christina som jobbar på Hotell- och restaurangprogrammet, och de visade sig vara ursmaskiga. Jag har haft fullt sjå att låta patén och chutneyn vara, utan att gå och nypa i kanten - urgott, i synnerhet tillsammans.

Skinkpaté

200 g rökt skinka (typ Lönnberga)
400 g blandfärs
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk vetemjöl
2 ägg
2 dl grädde

Skär skinkan i mycket små tärningar (slarva inte - då blir det svårt att skära patén). Blanda ihop alla ingredienserna försiktigt. Häll smeten i en limpform som rymmer 1-1,5 liter. Formen skall vara väl smord och jag la bakplåtspapper i botten för att få en fin yta. Grädda i 200 graders ugn, ca en timme. Lossa försiktigt patén från formens kasnter med en kniv. Vält upp och låt patén kallna. Går bra att frysa.

Lingonchutney

2 dl lingonsylt
2 dl socker
3-4 msk röd vinbärsgelé
2 dl färska (eller frusna, försiktigt tinade) lingon

Koka ihop sylt, socker och gelé. Dra av från plattan och rör i de färska lingonen försiktigt. Låt kallna.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home