Cissis gott & blandat

2005-12-19

Julgodis x 3

Jag fullkomligt älskar att göra olika sorters julgodis. Egentligen tycker jag inte att det är särskilt roligt med det mest traditionella som kola, knäck och ischoklad, utan det roliga består snarare i att testa nya recept varje år.

Eftersom jag försöker begränsa mig med sötsaker så har årets utbud blivit väldigt måttligt och avgränsat till tre sorter (+ de sorter mamma har gjort på julafton så klart). Jag har dels gjort en av mina favoriter som återkommer varje jul, nämligen Wienernougat. Det här receptet är fantastiskt både vad gäller enkelhet och smak. Måste testas! Dessutom har jag i år gjort två nya sorters tryfflar. Den ena var Lingontryffeln som Frida tipsade om för ett tag sedan (jag återger receptet mest för att jag vill försäka mig om att det skall finnas kvar i mina gömmor och avser alltså inte att stjäla någon annans idé - koppas ingen tar illa upp). Den blev fantastiskt god, men var väldigt svårrullad på grund av att smeten blev så lös. Förmodligen vore det klokare att göra lite mindre lingonblandning, eftersom den spädde ut konsistensen rätt rejält. Den andra var en Havssalts- och messmörstryffel som det var recept på i NWT förra veckan och oj vilken härlig smakkombination det blev. Bägge tryfflarna blev enormt lyckade!

Wienernougat

ca 25 stycken

250 g nougat
125 g god mörk choklad
100 g flagad mandel

Rosta mandeln i stekpannan tills den fått fin färg. Smält nougat och choklad försiktigt i mikron. Rör till en jämn smet och blanda ned mandelflagorna. Häll upp smeten i en limpform klädd med bakplåtspapper, vik ned pappret och låt kallna i kylen. Skär i rektangulära bitar.



Lingontryffel

ca 25 st

200 g fin mörk choklad
200 g mörk choklad att doppa de färdiga pralinerna i
1,5 dl vispgrädde
25 g smör
1 dl strösocker
3 dl lingon

Koka lingon och socker i ungefär fem minuter och passera genom en sil. Låt svalna.
Hacka chokladen grovt och lägg i en glasskål tillsammans med smöret. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör tills all choklad och smör har smält och du har fått en jämn chokladkräm. Vänd ner lingonsåsen.
Låt tryffeln stelna i kylskåp i minst en timme. Forma sedan små kulor och doppa i smält choklad. Dekorera kan man göra med lite strösocker som färgats rosa av lingonsaft. Detta garnityr bör läggas på innan chokladen stelnat.



Messmörstryfflar

ca 20 stycken

1 dl vispgrädde
1 tsk flytande honung
40 g messmör
400 g ljus choklad av fin kvalitet
50 g mörk choklad av fin kvalitet
flingsalt

Koka upp grädde, honung och messmör (rör noga så inte messmöret bränner). Hacka 200 g ljus choklad och all mörk och lägg i en bunke. Häll över gräddblandningen och rör till jämn smet. Låt stå någon timme i kylen tills smeten stelnat. Smält resten av chokladen i mikron. Ta fram tryffelsmeten och rulla kulor som du doppar i chokladen. Lägg bollarna på bakplåtspapper för att stelna. Lägg på ett par saltflingor på var och en innan det stelnar.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home