Cissis gott & blandat

2005-12-20

Olas julskinka

Jag har ett bekännande att göra. Jag gillar inte julbord. När jag säger att jag inte gillar julbord så menar jag de traditionella rätterna med skinka, sylta, dopp, sill, rödbetssallad och allt det där andra. Jag tror egentligen att det är blandningen jag tycker sämst om, men det handlar också om ett ogillande av de typiskt feta och salta smakerna på julbordet. Givetvis brukar vi ändå ha en massa goda rätter på vårt julbord, så jag kan inte påstå att jag lider direkt.

Ola däremot tycker att julmaten är fantastisk och mamma brukar göra sitt bästa för att tillgodose alla hans smakliga önskningar. En egen julskinka borde dock finnas i vart hem, deklarerade Ola, så på det viset fick det bli. Vi var lata och köpte färdigkokt skinka, men Ola griljerar den på ett annorlunda sätt enligt hans familjs traditioner, som blir både gott och oerhört vackert. Här får ni recept på Olas skinkgriljering!

Julskinksgriljering

1 julskinka
1 dl röd vinbärsgelé
2 msk senap
hela kryddnejlikor

Dra av svålen på skinkan och skär ut ett rutmönster i späcket. Stoppa in i ugnen i 275 grader så att rutorna öppnar upp sig och blir gyllenbruna. Blanda gelé och senap i en kastrull och smält ihop. Tryck ned kryddnejlikor i alla "hörnen" och pensla med geléblandningen. Griljera skinkan i ugnen i 275 grader 10-15 minuter (passa noga så att inte skinkan bränns).

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home