Cissis gott & blandat

2006-01-01

Gott nytt år!

Jaha då var det 2006 då. Märkligt vad ett år kan gå fort tycker jag. Jag måste medge att jag har lite svårt för att kunna räkna upp vad jag "gjort" elelr åstadkommit det här året - det känns som att en stor del av livet passerar förbi i någon slags dimma mellan jobb och privatliv. En sak som präglat det här året är i alla fall mitt viktväktande. Resultatet för året blev -47 kilo och jag är helt inställd på att fortsätta på samma spår nu när jul- och nyårsmat är bortrensad från skåpen, dvs ordentlig nystart från och med imorgon. Jag inser att jag har lärt mig en hel del om det här med mat utifrån nya perspektiv - den enda vägen till god mat är definitivt inte bara grädde, smör och socker. Jag tror att jag har lärt mig uppskatta många råvaror mer för deras egen kvalitet och jag har också "lärt" mig äta en del nya saker som inte var bekanta för min gom tidigare - kul! Mottot har framför allt varit - ät av allt, men inte jämt. Sedan så måste det naturligtvis till lite träning, men jag tycker till och med att jag fått snits på det nu!

Hursomhelst - igår var det nyårsafton. Mamma, pappa, Ola och jag var bjudna hem till Millan och Tobbe i Örebro på nyårsfirande. I fredags tvingades vi dock inse att planerna var tvungna att ändras eftersom Camilla var riktigt rusktigt sjuk och absolut inte skulle orka med att vare sig ta emot besök eller åka bort. Stackars, stackars Millan... Istället firade jag och Ola hemma hos mor och far medan sjuklingen fick vara kvar i Örebro, med god omsorg och förplägnad från Tobbe.

Ursprungligen hade vi gjort en plan där mamma skulle göra förrätt, jag varmrätt och Millan efterrätt, men nu fick vi finna på nya råd och hjälpas åt så gott det gick. Till fördrinken serverade vi crostini med magor (ost där gorgonzola och mascarpone ligger i olika skikt), balsamicosirap, kallrökt lyxskinka och salami calabrese - antipasti är ljuvligt! Till förrätten blev det en hummersoppa med smördegstak med halvfabrikatsbas som var rusktigt enkel och smakade riktigt påkostat. Receptet kom från Arla. Till varmrätt åt vi oxfilé med ett äppelkantarellfräs, portvinssås, potatisgratäng, fetaost- och valnötsmarinerade haricots verts samt ugnsstekta tomater. Efterrätten bestod av en riktig åttiotalsklassiker - glace au four. Detta är dock ett toppenrecept som jag länge haft i mina gömmor där man gör en urgod havregrynsbotten istället för den tradiga sockerkaksditon. Vi gjorde desserten i små cocotteformar vilket blev väldigt trevligt. Sammantaget en riktig kanonmiddag med goda viner som pappa valt ut. Till förrätten Riddoch Discovery Point och till varmrätten Los Monteros.

Hummersoppa med smördegstak

8 portioner

2 frysta humrar
1 fänkål
2 tomater
1 rulle färdigkavlad, kyld smördeg, 275 g
1 liter Kelda fisk- och skaldjurssoppa
2 msk konjak
2 dl crème fraiche gourmet, saffran & tomat
1 uppvispat ägg

Tina och rensa humrarna. Dela köttet i bitar. Strimla fänkålen fint och hacka tomaterna. Ta ut 8 runda plattor i smördegen som är 1 cm större än ett ugnssäkert glas, typ duralexglas. Blanda hummer, fänkål och tomat i 8 sådana glas. Häll på soppa och konjak. Lägg i en klick crème fraiche. Lägg smördegsplattorna på varje glas och tryck till kanten. Sätt ugnen på 225°. Pensla degen med ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min.



Oxfilé med parmaskinka, äpple och portvinssås

4 portioner

4 skivor oxfilé, ca 600 g
salt, svartpeppar
smör
1 schalottenlök
1/4 äpple
4 skivor hackad parmaskinka
1 rejäl näve hackade kantareller
0,5 tsk timjan
0,5 msk balsamvinäger
1 dl grovriven stark prästost

Portvinssås:
1 schalottenlök
1,5 dl rött portvin
1 dl vatten
1,5 msk konc kalvfond
1 msk svartvinbärsgelé
0,5 krm vitpeppar
1 msk Maizena
50 g rumsvarmt smör

Salta och peppra köttet. Bryn det hastigt i smör i en het stekpanna. Lägg köttet på ett ugnssäkert fat. Skala och finhacka löken. Fräs löken i smör i en kastrull med kantarellerna. Skär äpplet i små tärningar. Blanda i äpple, skinka, timjan och vinäger. Låt fräsa ca 1 min. Ta kastrullen från värmen och låt det svalna.

Skala och hacka löken. Koka lök, portvin, vatten, fond, gelé och peppar i en kastrull under lock ca 10 min. Vispa ner majsstärkelse utrört i lite vatten. Låt såsen koka upp och sjud i 3 min under omrörning. Sila bort löken. Sätt ugnen på 225°. Lägg skinkröran på köttet. Strö över osten. Stek köttet i mitten av ugnen ca 15 min tills innertemperaturen är 55 grader. Värm såsen och vispa i smöret i klickar.

Servera med potatisgratäng och ugnsbakade toamter som du späckat med hela vitlöksklyftor. Till detta tar du haricots verts som du täcker med en burk fetaost i rosepepparolja (Apetina) och därefter smular valnötter över och gratinerar i ugnen.



Glace au four

1 stor pajform, 6-8 portioner

75 g smör
2,5 dl havregryn
1,25 dl socker
1 ägg
1 tsk bakpulver
1 msk mjöl
2 paket (à 0,5 l) vaniljglass
1,5 paket hallon, mosade med socker
3 äggvitor
0,75 dl socker

Smält margarinet i en kastrull. Rör ihop det med havregryn, den större mängden socker, ägg, bakpulver och mjöl. Trygg ut massan i en smord form. Grädda i 175 grader ca 20 minuter (går bra att förbereda). Precis innan serveringen skärs glassen i kuber och läggs på bottnen. Mosa hallonen med lite socker och sleva på ovanpå glassen. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ned den mindre mängden socker. Bred marängtäcket ovanpå hela glassberget. Grädda i 275 grader i ca 3 minuter (passa noga så inte marängen bränns). Servera genast!



Alla mina läsare tillönskas härmed ett gott nytt år!

6 Kommentarer:

  • At 01 januari, 2006 18:51, Blogger ninni said…

    Wow! -47 kilo är ju fantastiskt bra. Stort grattis! Mycket inspirerande för mig, som visserligen inte behöver gå ner så mycket men några kilo skall bort.

     
  • At 01 januari, 2006 18:59, Blogger Viktoria said…

    Bra kämpat, Cissi! Och gott nytt år! (Maten såg väldigt smaskig ut, förresten.)

     
  • At 01 januari, 2006 19:09, Blogger Ilva said…

    God Fortsattning! Och jag ar fylld av beundran for din viktminskning! Brava!

     
  • At 02 januari, 2006 18:37, Blogger Per and Britt, BKWine said…

    Hej,

    Tänkte bara berätta att vi nämner den här bloggen i vårt nyhetsbrev här:

    BKWine Brief 30

    mvh
    Per

     
  • At 02 januari, 2006 19:16, Blogger Cissi said…

    Ninni, Viktoria och Ilva - tack för era uppmuntrande tillrop!

    Per & Britt: Det är alltid kul att bli omnämnd i andra forum. Kul att komma i kontakt med er sida också!

     
  • At 03 januari, 2006 10:05, Blogger Maria said…

    Grattis till en enorm prestation, -47 kg på ett år är verkligen ett kanonresultat! (minskade själv 20 kg med VV för några år sedan och det tog 1½ år)

    Lycka till med resten av viktresan och god fortsättning på det nya året!

     

Skicka en kommentar

<< Home