Cissis gott & blandat

2006-01-02

Mellandagskakor

I mellandagarna föll jag för min svaghet att baka småkakor igen. Som tur var (eller kanske snarare tyvärr, med tanke på mitt viktminskningsprojekt) fick jag en hel massa fantastiska kokböcker i julklapp. En av dessa var Två systrars söta av Lisa och Monica Eisenman. Jag säger bara det - åååh vilken bok. Helt fantastiska bilder och recept som gör att man inte vill annat än baka mest hela tiden.

Eftersom vi skulle få snabbfikafrämmat så ville jag göra något lättvindigt och valde därför ut de sega solrossnittarna i boken. Kakorna blev helt fantastiska - precis sådär knapersega som jag gillar. Smaken av solrosfrön var exakt så beroendeframkallande som systrarna själva påstår. Provbaka och njut!

Sega solrossnittar

ca 20 stora kakor

200 g smör
2,5 dl soker
4 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakbulver
2 msk vaniljsocker
1,5 dl solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och smör poröst, tillsätt sirapen och rör om. Blanda de torra ingredienserna och rör ihop alltsammans till en smidig deg. Rulla ut degen i tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Strö över ett par extra frön och platta till längderna en aning. Grädda i ca 15 minuter. Skär i diagonala snittar när kakorna svalnat en aning. Observera att detta blir rätt stora kakor. Längderna flyter ut mycket.

1 Kommentarer:

  • At 04 januari, 2006 21:59, Anonymous Anonym said…

    Jag älskar systrarnas bok, nästan varje gång jag bakar så blir det något från deras kokbok. Solrossnittarna var en hit här också, de är nog min favorit hittills. Jag vill även tipsa om deras recept på Oreo cookies, supergoda. Även havrekakorna är jättegoda. Och även.... (Jag skulle kunna fortsätta lovprisa denna bok i evigheter :-)

     

Skicka en kommentar

<< Home