Cissis gott & blandat

2005-10-23

Afternoon tea

Idag hade jag bjudit in mamma, pappa, mormor och morfar till Afternoon tea. Med min mormor är det så att det alltid är kul att bjuda på något lite roligare än en kanelbulle eftersom hon uppskattar det som är gott och, för henne, lite annorlunda. Jag vill påstå att min mormor är synnerligen modern för att vara en bra bit över åttio och därför har också sambal oelek och fetaost en naturlig plats i hennes kylskåp.

Hursomhelst bestämde jag mig för att bjuda på nybakta scones, smör, ost och några olika marmelader, närmare bestämt hallon/rabarbermarmelad, ingefärsmarmelad, den goda chokladmarmeladen jag skrivit om tidigare samt en egentillverkad fikonmarmelad som jag snott receptet på i Buffé. Jag hade också gjort en hemgjord färskost baserad på avrunnen turkisk yoghurt som jag smaksatte med vitlök, bladpersilja, honung och citron - riktigt gott blev det. Som kaffebröd hade jag gjort Anettes goda franska kakor med choklad samt ett recept från boken Afternoon tea (Ica bokförlag) på citronkaka. Både småkakorna och citronkakan blev mycket lyckade tyckte jag. Småkakorna riktigt smälte i munnen, så möra blev de och citronkakan hade en distinkt syrlighet som jag uppskattade. Hursomhelst kommer här lite recept för den som själv vill ställa till med fikakalas. Jag återger även Anettes recept en gång till.



Citronkaka

100 g smör
2 dl socker
2 citroner (skal och saft)
2 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakbulver
4 msk mjölk

Glasyr
200 g cream cheese
2 dl florsocker
ev. citronskalsrasp till garnering

Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröa en rund form. Vispa smör, socker och citronskal (vänta med saften) fluffigt. Rör i äggen ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ned försiktigt. Späd slutligen med mjölken. Häll smeten i formen och grädda ca 45 minuter. Tag sedan ut kakan och låt svalna en aning. Picka sedan massor med hål med en provsticka i kakan och häll över citronsaften. Vira sedan in kakan i plastfolie så att saftigheten bevaras. När kakan är helt kall (jag lät kakan stå över natten) så rör man ihop glasyren och brer på. Gör några citronskalsstrimlor med ett cestjärn och släng på lite hullerombuller.




Anettes kakor med choklad

ca 40 kakor

70 g havregryn
210 g normalsaltat smör
100 g socker
220 g mjöl
1 tsk bakpulver
ca 100 g choklad (gärna både ljus och mörk) till garnering

Rör socker och smör fluffigt. Blanda mjöl och bakpulver separat och häll ned i fluffet tillsammans med havregrynen. Forma degen till en rulle som du rullar in i platfolie. Låt ligga i kylen ca 30 minuter. Skär sedan halvcentimeter tjocka skivor av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader ca 15-20 minuter. När kakorna svalnat kan man droppa på den smälta chokladen med hjälp ev en tesked. Låt stelna och inmundiga därefter.



Fikonmarmelad

250 g torkade fikon
2,5 dl vatten
2 dl rött vin
0,5 dl mörkt muscovadosocker
2 kanelstänger
1 lagerblad

Blötlägg fikonen i en timme. Ta upp fikonen och skär bort det hårda lilla skaftet. hacka därefter fikonen i små bitar. Lägg alla ingredienserna i en gryta och sjud utan lock ca 20-25 minuter. Låt svalna innan du äter den. Mycket god till en liten ostbit (t.ex. gorgonzola). Den här marmeladen är god för att den inte blir så sliskigt söt tycker jag.

7 Kommentarer:

  • At 23 oktober, 2005 20:09, Blogger Anne said…

    Allt ser otroligt gott ut! Den där fikonmarmeladen hade jag också tänkt göra, kanske framåt jul. Bra att få en recension så här innan :) Och tack för gratulationerna.. ett år går fort. Du ska inte till Sthlm på matmässan?

     
  • At 23 oktober, 2005 23:57, Anonymous Anonym said…

    Oj, vad allt ser gott ut ... och vilka lockande bilder, fick mig nästan att sträcka mig fram mot dataskärmen och försöka dra fingret genom den härliga glasyren på citronkakan ... :-)
    Måste göra afternoon tea själv här hemma! Snart!
    Häls, Veronica

     
  • At 24 oktober, 2005 19:25, Blogger skrivo said…

    Åh gud så gott!! Jag hade starka planer på att fixa ett afternoon tea själv, och lånade just den där boken på biblo, men sen hann jag inte innan flytten.
    Nu blev jag fruktansvärt sugen igen.

     
  • At 24 oktober, 2005 20:33, Blogger Cissi said…

    Det var verkligen gott kan jag meddela alla intresserade!

    Anne: Stockholm hinner jag nog inte med tyvärr även om det skulle varit hemskt trevligt. Det är hektiskt nu - vi åker till London nästa vecka på minisemester :-)

     
  • At 26 oktober, 2005 14:44, Anonymous Anonym said…

    Kul att du också gillade kakorna med choklad! Håller med Veronica - bilderna är superfina.

    Fikonmarmeladen måste jag prova!

     
  • At 16 november, 2005 20:48, Blogger Terése said…

    Ser verkligen smarrigt ut! Blir nästan hungrig nu! :)

     
  • At 12 februari, 2009 08:42, Anonymous Anonym said…

    Härligt! Nu fick jag lite mer inspiration till min afternoon tea bjudning på söndag!
    Tacka snälla! Ha det gott!
    Lena BSHVFR

     

Skicka en kommentar

<< Home