Cissis gott & blandat

2005-10-30

Fet och mager potatisgratäng

Potatisgratäng tillhör ju de där rätterna man bara måste göra med jämna mellanrum på hösten och vintern. Alla har nog sina egna specialvarianter av hur man gör gratängen bäst och nu vill jag dela med mig av mina två favvorecept. Den ena (som jag får hålla tillgodo med nu för tiden, men som är riktigt god) är en mager potatisgratäng med Campbells champinjonsoppa i. Den andra är vrålfet och kommer från en av Jamie Olivers idéer. Enligt min åsikt skall en gratäng vara krämig, men inte vattning i konsistensen - potatisen skall liksom mjöla sönder sig lite. Den får dessutom absolut inte innehålla lök, utan bara vitlök.

Dagens middag bestod av den goda magra varianten och till detta hade vi en utsökt bit älgfilé samt lite god koncentrerad rödvinssås. Riktigt smarrigt blev det!

Potatisgratäng på Campbells vis

3 portioner

mjölig potatis (ca 8 st ganska stora)
1 burk Campbells champinjonsoppa
0,5 paket 7%-ig grädde
3 vitlöksklyftor
salt, peppar
80 g 17 % ost

Skiva potatisen. Blanda soppa, grädde, pressad vitlök, salt och peppar i en bunke. Häll ned potatisskivorna och rör om. Häll sedan ut allt i en form. Strö på osten. Grädda i 225 grader tills det är klart.

Jamie Olivers potatisgratäng

mjölig potatis i skivor
5 dl vispgrädde
färsk timjan
några vitlöksklyftor
parmesanost
2 skivor söndersmulat vitt bröd (i mixer)
olivolja

Blanda grädde med parmesan, timjan, vitlök, salt och peppar. Blanda potatisskivorna med gräddblandningen. Bre ut i en form. Blanda brödsmulorna med mera timjan, salt och peppar. Strö över smulorna över gratängen. Ringla över olivolja. Grädda i 225 grader.

1 Kommentarer:

  • At 05 november, 2005 14:54, Blogger Frida said…

    Ha ha, det är verkligen säsong för gratäng. Jag lade just upp en potatisgratäng-postning och hittade sen både dina och Gastronomens recept :-)

     

Skicka en kommentar

<< Home