Cissis gott & blandat

2005-10-29

Fredagssoppa igen!

Ja just så blev det - soppa även denna fredag. Den här gången föll jag för Tinas lockande räksoppa som hon kokade till i torsdags kväll i TV-rutan. Jag måste erkänna att min erfarenhet av att koka soppor från grunden är rätt så begränsad, men den här soppan blev verkligen extra god med smaken från den mustiga räkbuljongen gjord på skal och annat gott.

Jag snodde nästan Tinas recept rakt av men återger ändå här hur jag gjorde. I min variant tillkommer en extra buljongtärning samt lite konjak.

Tinas räksoppa

4-6 portioner

1,5 l räkskal (från ca 1 kg räkor)
1 gul lök
1 stor morot
1 tsk cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
1 msk tomatpuré
2,5 l vatten
2 tärningar fiskbuljong
3 dl fet creme fraiche
salt, peppar
en slurk konjak
färska räkor
färsk dill

Skär lök och morötter grovt. Fräs dem i lite neutral olja i en kastrull, tillsätt kryddorna och tomatpurén. Blanda och fräs ytterligare några minuter. Häll sedan på räkskalen och fräs allt i ca 10 minuter. Var noga med att röra hela tiden så att inte tomatpurén bränner fast. Häll på vatten och buljong. Sjud 20-30 minuter utan lock. Sila sedan ifrån skalen och koka ned buljongen för lite kraftigare smak. Vispa ned creme fraiche och smaksätt med konjak, salt och peppar. Servera i skålar och lägg då i färska räkor och strö över hackad dill. Njut!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home