Cissis gott & blandat

2006-01-21

Genvägar till indisk mat

Som jag tidigare påpekat är jag väldigt förtjust i indisk mat, men tycker tyvärr oftast att det är lite för bökigt att få till bra på egen hand, eftersom det krävs så mycket ingredienser. Räddningen är alla bra färdiga kryddblandningar och kryddpastor som finns att köpa i affären. En ny favorit är Sharwoods tandooricurrypasta som jag nu testat i flera olika recept. Ett bra vardagsrecept kommer här, och är direkt inspirerat av ett recept i Matmagasinet.

Tandoorikyckling

4 personer

4 kycklingfiléer
matfett att steka i
1 rött hårt äpple, skuret i smala klyftor
2 dl turkisk yoghurt
2 msk tandooripasta
lite extra chili och spiskummin om man vill

Stek kycklingfiléerna med salt och peppar i panna så att de får färg runtom. Låt eftersteka på svag värme under lock, tills klara. Lägg i äppelklyftorna. Blanda yoghurt och kryddpasta och häll över kycklingen. Smaka av. Låt puttra ca 5 minuter. Servera med ris eller nudlar. Jag gjorde också en sallad med tomatbitar, rödlöksbåtar, bladpersilja, mynta samt en dressing av pressad citron (mycket),rapsolja, salt och peppar. Gott!

1 Kommentarer:

  • At 27 februari, 2006 20:23, Anonymous Anonym said…

    Tjena. Ville bara säga att jag blev grymt impad av dina recept. Dom är färgstarka och fantasifulla och relativt enkla, utan att för dens skull förvandlas till trist vardagsmat.

    Keep up the good work!

     

Skicka en kommentar

<< Home