Cissis gott & blandat

2006-01-02

Grå mat

Ända sedan jag var liten har jag haft en fix idé som handlar om "grå" mat. "Jamen mamma, du vet ju att jag inte äter grå mat", knotade jag så fort mamma dukade upp husmanskost som till exempel dillkött, pepparrotskött, slottstek, kalops, värmlandskorv, kokt frukostkorv med pepparrotssås eller fläsklägg med rotmos. Nu må det så vara att all den här maten förvisso inte var grå, men ändå så stod de här rätterna för någonting obestämbart som jag inte gillade. Det här har hängt kvar i vuxen ålder också och även om det kanske inte är fel på smakerna i sig så framkallar de där barndomsminnena antipati som heter duga.

Idag bestämde jag mig för att göra revolt mot ett av de där barndomsminnena, nämligen rotmos. I mitt huvud så tänker jag nämligen att det måste vara så att eftersom jag gillar rotfrukter rostade i ugnen och dessutom avgudar riktigt gott potatismos, så måste det gå att göra gott rotmos - på mitt sätt så klart! Resultatet blev imponerande gott och serverades med stekt benfri fläskkotlett och med balsamicosirap ringlat ovanpå (För vem vill ha äcklig senap? Det här var ett väldigt läckert attribut...).

Rotmos anno 2006

6 stora potatisar
0,5 kålrot
2 morötter
2 buljongtärningar
3 vitlöksklyftor
färsk timjan
en halv ask Philadelphiaost 5% (eller fetare om du vill så klart)
1 dl mjölk
salt, peppar

Skär rotsakerna i bitar och koka tillsammans med skalade vitlöksklyftor och buljong tills allt är mjukt. Häll bort det mesta av buljongen, men behåll lite i kastrullen. Släng i kryddor, ost och mjölk och vispa fluffigt med elvisp. Njut!

1 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home