Cissis gott & blandat

2006-01-16

Lutfiskmiddag på fusk

Min far älskar lutfisk. Tyvärr är varken jag, memma eller min syster något fan av denna anrättning, men pappa har däremot haft turen att få en lutfiskälskande provmåg (Ola) som han kan avnjuta denna middag med varje år. I helgen var det dags - lutfiskmiddag hemma hos mamma och pappa. Detta innebär de facto att Ola och pappa äter lutfisk med traditionella tillbehör och att mamma och jag äter annan god fisk. I år provades ett synnerligen gott nytt recept hämtat ur Buffé, nämligen laxfilé överbakad med en smarrig chevreröra. Till detta serverades ett fluffigt potatismos med dill i. Smaklökarna jojkade för fullt av lycka.

Lindas laxgratäng

4 portioner

600-800 g laxfilé, av stjärtbiten
salt, peppar
ca 150 g chèvre
1 burk crème fraiche (2 dl), mager funkar bra
ca 5 soltorkade, marinerade tomater
1 msk finhackad färsk dragon eller 1 tsk torkad
1 msk sesamfrön

Sätt ugnen på 250°C. Ta bort skinnet och ev ben från laxen. Lägg den i en smord ugnssäker form. Salta och strö på rejält med peppar. Skär osten i mindre bitar. Mixa den med crème fraiche tills blandningen är slät och krämig. Strimla väl avrunna marinerade tomater och blanda ner dem tillsammans med dragon. Smaksätt ostkrämen med lite salt och peppar.
Bre ostkrämen över laxen. Strö på sesamfrön. Ställ in mitt i ugnen, 15-20 minuter, tills laxen är genomstekt och ytan har fått fin färg.

3 Kommentarer:

  • At 19 januari, 2006 13:25, Blogger Kinna Jonsson said…

    Hej!
    Såg att du var med i AoM med recept. Vad kul! Det såg gott ut.=)

     
  • At 21 januari, 2006 10:59, Blogger Viktoria said…

    Haha, jag såg dej också!

     
  • At 21 januari, 2006 17:28, Blogger Cissi said…

    Ja jag har också sett mig själv nu (tidningen kom med posten igår...). Tyvärr är jag lite besviken på att det står att tårtan innehåller puffat ris, när det skall vara rice crispies. För mig är puffat ris detsamma som vårgårdaris, så jag är rädd att receptet kan missförstås. Tilläggas kan också att jag inte bott i Karlskoga på tio år, så var det kommer ifrån vet jag intee heller.

     

Skicka en kommentar

<< Home