Cissis gott & blandat

2006-02-06

Ambitiösa matlådeprestationer

Igår var Ola tvungen att åka in och jobba, vilket gjorde att jag fick skaffa mig nya helgplaner. Istället bestämde jag mig för att försöka vara lite duktig och göra matlådor och stoppa i frysen. Under en längre period har jag gått och varit sugen på någon form av laxlasagne, och eftersom Ola inte gillar fisk så var det väl den perfekta rätten att göra i stor form och frysa in i portionsbitar. Utmaningen bestod naturligtvis som vanligt i att göra det magert och gott på en gång, och med det här receptet klarade jag mig på 6 points per portion, vilket väl inte är fy skam.

Laxlasagne

6 portioner

700 g urbenad finfördelad varmrökt lax
600 g hackad spenat
2 tsk olja
1 stor gul lök, finhackad
3 pressade vitlöksklyftor
salt, peppar, muskot
1 l lättmjölk
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl maizenaredning för ljusa såser
2 dl 17%ig ost med lite smak
15 fullkornslasagneplattor

Fräs spenat ihop med lök och vitlök i olja. Smaksätt med salt, peppar och muskot. Låt spenatblandningen svalna en aning och blanda sedan ihop den med laxsmulorna. Låt därefter mjölken koka upp tillsammans med buljongtärningarna. När vätskan kokar, häller du i redningen och låter såsen bli tjock. Rör ned osten och smaka av med salt och peppar. Lägg nu ut 3 lasagneplattor i en form och häll på laxröra och därefter vitsås. Varva på detta vis och avsluta med ett lager sås ovanpå plattorna. Grädda i ugnen i ca 30 minuter 225 grader.

5 Kommentarer:

  • At 07 februari, 2006 13:16, Blogger Clivia said…

    Låter mumsigt! Nu vet jag vad jag ska göra av två bitar nedfrusen varmrökt lax från i julas. Läste någonstans att varmrökt blir trist om man fryser den, men att lägga den i lasagne borde kunna "poppa upp den". Jag testade förresten nyss att göra lasagne med hemgjord färskost (3%-yoghurt)utrörd med lite creme fraiche istället för ostsåsen och det blev supergott. Tack för bra blogg!

     
  • At 07 februari, 2006 18:15, Blogger Cissi said…

    Kul att du gillar bloggen! Det låter som ett bra tips med din färskoströra - får testa det. Varmrökt lax som varit frusen skall definitivt gå att ha i lasagne.

     
  • At 08 februari, 2006 20:31, Blogger Viktoria said…

    Bra tips, Cissi! Jag gillar att ha färdig mat i frysen. Och färskostsåsen låter intressant.

     
  • At 09 februari, 2006 12:52, Blogger Clivia said…

    Kanske ska ge lite proportioner: gjorde färskost på en liter naturell yoghurt och rörde ut den med någon dl creme fraiche (lätt)för att den skulle bli "bredbar". Det blev lagom till en lasagne på ett paket färska lasagneplattor. Jag täckte översta lagret med tomatskivor eftersom jag inte visste hur osten skulle uppföra sig i ugnen (fruktade att den skulle skära sig eller nåt, vilket den inte gjorde)och det blev både vackert och gott.

     
  • At 03 mars, 2022 19:29, Blogger landmantacy said…

    Mohegan Sun, Uncasville, CT - MapYRO
    The following locations are within walking distance of Mohegan 태백 출장안마 Sun Arena at Casey Plaza: Mohegan Sun Arena at Casey Plaza Uncasville, CT; 성남 출장안마 Mohegan 보령 출장마사지 Sun 전주 출장안마 Arena at 김해 출장마사지

     

Skicka en kommentar

<< Home