Cissis gott & blandat

2006-02-05

Bättre och bättre Vindaloo...

Jag fortsätter min jakt på den perfekta hemlagade Vindaloon. Den här gången måste jag säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet, även om jag saknade en del hetta. Tror dock att detta recept är tillräckligt bra för att ha som bas i förbättringsarbetet. Genvägen heter Vindaloocurry och införskaffades på The Spice shop i London (jag antar att det i någon av Sveriges alla kryddbodar går att hitta liknande substitut). Till kycklingvindaloon serverade jag ris, naanbröd, chutney och en rackarns god raita. Ack så gott det är...

Kyckling Vindaloo

8 portioner

900 g kycklingfilé
3 msk vindalookrydda
5 cm ingefära, finhackad
6 vitlöksklyftor,krossad
1 finhackad rödlök
500g passerade tomater
0,5 l vatten
2 köttbuljongtärningar
2 dl matyoghurt
1,5 msk garam masala
1 msk olja
3 stora gula lökar i ringar

Skär kycklingfilén i bitar och marinera den med vindalookrydda, ingefära, vitlök och rödlök i minst fyra timmar. Fräs sedan löken mjuk i en gryta och häll i köttet. Rör runt och fyll sedan på med passerade tomater, vatten och buljongtärningar. Låt koka minst en timme. Rör ned yoghurt och garam masala inför serveringen. Smaka av.



Raita

2 dl turkyoghurt
ca 1 dm gurka, finhackad
2 msk färsk mynta, finhackad
2 msk pressad lime
en doft cayennepeppar
salt, peppar

Blanda ihop och låt mogna i kylen.

2 Kommentarer:

  • At 10 juli, 2006 16:24, Anonymous Anonym said…

    Hi Ciss, love looking at your cooking, nice photos! looks good enough to eat. I'm new at visiting blogs, I love to cook...

     
  • At 21 januari, 2007 21:06, Anonymous Anonym said…

    Hej, här får du ett tips som gör din vindaloo ännu godare. Tillsätt kokosmjölk.

     

Skicka en kommentar

<< Home