Cissis gott & blandat

2006-02-06

Fem egenheter i köket

Johanna tyckte att jag skulle ge er min version av egenheter i köket så här kommer de!

1. Jag är superpedant vad gäller former på hackade råvaror. Ofta har jag en väldigt bestämd uppfattning om hur stora gurkkuberna skall vara eller hur breda potatisklyftrona skall skäras. Vissa påstår att jag inte är helt rolig att laga mat tillsammans med, på grund av detta.

2. Jag älskar att hamstra mat hemma i skåpen. Det finns inget mer fasansfullt än ett tomt kylskåp eller en tom frys. Detta får till följd att vi ett par gånger om året slänger kassvis med mat som helt enkelt gått ut i datum för att jag inte fått ändan ur och använt upp den (det blir ju lätt så att något hamnar underst och blir bortglömt när man hela tiden köper hem nytt och lägger överst).

3. Hur mycket matälskare jag än utger mig för att vara, har jag tyvärr outhärdligt svårt att lära mig uppskatta bönor, kikärtor och linser. Klarar helt enkelt inte av den mjöliga konsistensen. Sorry, men det går bara inte.

4. Har svårt att börja laga mat i ett smutsigt kök. Det spelar ingen roll hur hungrig jag är, men städas skall det först. In med allt i diskmaskinen, töm diskhon och torka av spis och bänkskivor.

5. Jag älskar köksmaskiner. Om jag bara hade ett tillräckligt stort hus skulle jag nog köpa varenda köksmaskin som fanns, men tyvärr är ju utrymmet i vårt 120 kvadratmeter stora hus en aning begränsande. Det lustiga är att bara jag har alla de där maskinerna, så använder jag dem inte tillnärmelsevis så mycket som jag tänkt mig innan. Allt detta har fått till följd att Ola som en stående punkt på sina önskelistor, under rubriken "Saker jag inte vill ha", skriver "inga j-a hushållsgrejor".

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home