Cissis gott & blandat

2006-02-12

Gräsänkans blues

Är gräsänka en vecka här hemma eftersom Ola är i Barcelona. Lite långtråkigt blir det, men vad passar då bättre att fördriva tiden med än att baka? Som tur är har jag kaffevecka på jobbet nu i veckan så att jag inte behöver bekymra mig om rester hemma i skåpen. Dessutom kan kanske någon annan bli glad av mina kakor. Idag blev det ytterligare två recept ur Två systrars söta. Den boken är verkligen helt fantastik! Hitintills har allt jag provat i den blivit underbart. Den här gången blev det Havrekakor med valnötter och russin samt Marmorerade brownies med hallon - bägge två supersmaskiga.

Havrekakor med valnötter och russin

ca 25 kakor

200 g smör
1 dl socker
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
1,5 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
0,5 tsk bikarbonat
7 dl havregryn
2 dl russin
2 dl grovhackade valnötter

Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägg och vatten. Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat. Rör ned i äggblandningen. Tillsätt havregryn, nötter och russin. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda ca 12 min i 175 grader. Låt kakorna svalna på galler.



Marmorerade brownies med hallon

ca 20 rutor

300 g mörk choklad, minst 50% kakaohalt
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese-smet
200 g cream cheese
0,5 dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl

2 dl hallon


Smörj och mjöla en ugnsform, ca 20 x 30 cm. Smält sedan choklad och smör i en skål i mikron. Vispa ägg och socker ljust och fluffigt. Rör ned chokladblandningen och tillsätt därefter mjöl och vaniljsocker. Vispa sedan i en annan skål ihop cream cheese-smeten. Häll chokladsmeten i formen och bred sedan ut cream cheese-smeten ovanpå. Dra några drag med en kniv i smeten så att massorna blandas lätt. Avsluta med att försiktigt trycka ned hallonen. Grädda ca 20 min i 175 grader.

1 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home