Cissis gott & blandat

2006-02-16

Stress, suck...mums!

Den här veckan har varit fruktansvärd sedd ur stressynpunkt. Jag inser nu verkligen vilken skillnad det är i hur saker fungerar i vardagen när Ola är hemma också. I synnerhet har matlagningen blivit lidande. Innan Ola åkte trodde jag att jag i min ensamhet skulle frossa på alla de goda maträtter som han faktiskt inte gillar, och som jag brukar längta efter, men tji fick jag. Inte en enda av dagarna har jag hunnit att laga mat innan träningen, utan fått dra iväg direkt från jobbet, med bara en frukt i magen. När man sedan kommer hem är det bara att hitta snabbast tänkbara att slänga i sig, och när det är av högsta prioritet att det där snabba blir nyttigt är det inte alltid lätt att göra det supergott.

En dag lyckades jag i alla fall fixa till något riktigt smarrigt i form av en varm bulgursallad med grönsaker och balsamvinäger i. Till denna serverade jag stekt lax och lite chutney blandad med yoghurt. Mums och smack - genast blir man bättre till mods. Jag brukar använda det här sättet att tillreda grönsaker på i flera sammanhang. Till exempel är de här grönsakerna väldigt goda tillsammans med potatisgratäng och en god köttbit.

Balsambulgur

2 portioner

2 portioner bulgur kokta enligt instruktionen på paketet
1 paprika skuren i bitar
6 färska champinjoner i kvartar
1 stor morot skuren i tunna stavar
0,5 gul och 0,5 röd lök skurna i klyftor
1 tsk olja
ca 0,5 dl mörk soja
ca 0,5 dl balsamvinäger
2 tsk sambal oelek
ev salt och peppar

Woka grönsakerna i lite olja. Häll på vinäger,soja och sambal och låt puttra ihop. Blanda grönsakerna och "marinaden" med den färdigkokta bulguren och smaksätt. Servera!

3 Kommentarer:

  • At 03 mars, 2006 00:25, Anonymous Anonym said…

    Hej Cecilia,
    Jag såg att du var med i förra numret av "Allt om mat", med ett smarrigt recept. Finns det möjlighet för dig att lägga ut receptet på din blogg. Vet inte vart jag gjort av tidningen.

    Tack på förhand
    Malin, Göteborg

     
  • At 03 mars, 2006 07:37, Blogger Cissi said…

    Redeptet fanns med på bloggen redan i september. Kolla
    http://cissigott.blogspot.com/2005/09/vrldens-godaste-trta.html

    /Cissi

     
  • At 03 mars, 2006 10:13, Anonymous Anonym said…

    Tack snälla,
    ska kolla där!

     

Skicka en kommentar

<< Home