Cissis gott & blandat

2006-03-06

Fortfarande soppväder

Jag tror aldrig att det ger sig att snöa i år - det känns som om det här är den värsta vargavinter vi haft på år och dag vad gäller kyla och snöskottning. Fördelen är att man får njuta länge av goda vinterrätter. För mig är soppa typisk vintermat. Visst är det ljuvligt att värma upp kroppen inifrån med en rykande het soppa när fötterna är iskalla av att ha bott i snöiga skor?

Dagens soppa blev jag bjuden på av kompisen Kristin när jag besökte henne på sportlovet, och givetvis har jag sedan hunnit med att göra den här hemma. Ola lät först lite skeptisk, men tyckte precis som jag att soppan smakade ljuvligt. Observera att soppan är så gott som pointsfri (sedan gäller det naturligtvis att inte smäcka på med för mycket tillbehör...)! Färgen på soppan är knallorange och med en klick yoghurt i mitten blir det både en njutning för öga och gom.

Morotssoppa med finess

4 portioner

7-10 morötter, skalade skurna i slantar
ca 15 cm purjolök i strimlor
1 bit ingefära
1 l grönsaksbuljong
apelsinsaft, från 1-2 apelsiner
2 tsk sambal oelek
salt och peppar
1 tsk olja

Fräs olja och purjo lätt i olja. Häll på buljongen och låt koka tills allt är mjukt. Sila ifrån vätskan (men spara den) och kör grönsakerna släta i mixer. Späd med buljongen till önskad soppkonsistens. Smaka sedan av soppan med färskriven ingefära, pressad apelsin, sambal samt salt och peppar.

2 Kommentarer:

  • At 06 mars, 2006 20:01, Blogger Anne said…

    Mm, det låter supergott!

     
  • At 31 maj, 2006 12:06, Anonymous Anonym said…

    Toppensoppa! Vi provade den igar och till och med maken som glodde med misstro pa den oranga anrättningen tyckte att den var jättegod.

    Skulle aldrig i livet trott att nagot som heter morotssoppa kunde vara GOTT!

     

Skicka en kommentar

<< Home