Cissis gott & blandat

2006-03-05

Söndagsmiddag för en Vasaloppsåkare

Idag har det varit Vasaloppet för hela slanten. Först traditionsenligt med TV-tittande uppe i sovrummet tillsammans med smarrig fruktost, och sedan själv ute i skidspåret. Det roliga med den egna skidturen var att jag konstaterade att jag fortfarande kan åka skidor, trots att jag inte gjort det sedan jag var tio år. Mindre bra var att jag behöver utöka min distans gånger 18 innan jag är uppe i ett riktigt Vasalopp. För mig kändes det här dock tillräckligt för att göra sig förtjänt av en mumsig söndagsmiddag. Vad passar bättre än härligt lyxig renskavsgryta, en vinterdag som denna? Prova det här receptet - ni blir inte besvikna. Här är det dock nästan dödsstraff på att använda lightprodukter, renskavsgrytan behöver den runda visprgräddesmaken för att nå sin fulländning.

Renskavsgryta

4 portioner

1 paket renskav, skuret i remsor
ca 200 g kantareller
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, hackad
1 paket bacon, finstrimlat
2 msk smör
1 msk vetemjöl
2 dl buljong av kalvfond
3 dl vispgrädde
salt, peppar
soja
ca 2 msk svartvinbärsgelé
1 liten bit norsk getost
färsk timjan

Bryn skavet och lägg i en gryta. Stek därefter baconet knaprigt och tillsätt. Fräs svampen, lök och vitlök och tillsätt även det i grytan. Pudra över mjöl och späd med buljongen. Tillsätt grädden och smaka av med soja, salt och peppar. Koka till lagom simmighet och runda av med gelé och getost. Tillsätt färsk timjan innan servering.

1 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home